Veertigdagentijd en Pasen 2025

Eerste Paasdag

_______________________________________________________________________________________

Tekst: “Jezus zei tegen haar: Maria! Ze draaide zich om en zei: Rabboeni!”

Paasmorgen. Het licht breekt door. Alles wordt nieuw. De dood overwonnen,
een nieuwe toekomst breekt open, door de tranen heen. We volgen Maria in
haar weg van rouw en gemis naar de overweldigende ontmoeting met Jezus, haar
levende Heer. Een explosie van vreugde!

Schikking:
Het kruis staat rechtop in een bloeiende lentetuin vol met witte bloemen.
Tuin van licht, tuin van vreugde.

Meditatieve tekst

Prachtige bloemen
lentebodes
tekenen van een nieuw begin
een nieuwe wereld

__

 

Stille Zaterdag

_______________________________________________________________________________________

Tekst: “Hij is opgewekt uit de dood”  Mattheüs 27:64

De stilte van het graf. De dood. De rauwe rouw. Vele vrouwen kijken toe. Een rijk man stelt zijn graf beschikbaar, en zorgvuldig wordt Jezus te ruste gelegd.

Schikking:
Op Stille Zaterdag  ligt een zwarte doek over de schikking zodat we nog niet kunnen zien dat wat komt. We worden stil.

Meditatieve tekst:

Dat wat komen gaat
is bijna zichtbaar
als een lentetuin in het donker

__

 

Goede Vrijdag

_______________________________________________________________________________________

De tekst komt uit Johannes 18:8
“Ik ben het. Als jullie Mij zoeken, laat deze mensen dan gaan”.

In dit  bijbelgedeelte gaat het over de gevangenneming van Jezus. In Johannes gaat dit op een bijzondere manier waarbij duidelijk wordt dat wie Jezus is:
geen machteloos slachtoffer maar Koning!
Dat maakt deze vrijdag ‘goed’: er gebeurt hier meer dan wat voor ogen is.

De schikking:
Het kruis ligt op de stenen, een liggend kruis zodat we het goed kunnen zien en ons hoofd moeten buigen. Tussen de stenen bloeien rode bloemen die het lijden
symboliseren. Rood, de kleur van pijn en verdriet.

Meditatieve tekst

Bloemen gekleurd
door heet bloed dat vloeit
het goede gekroond.

__

 

Witte Donderdag

_______________________________________________________________________________________

De kerntekst komt uit Johannes 13:‘Jezus, die wist dat de Vader Hem alle macht gegeven had … stond op … begon de voeten van zijn leerlingen te wassen’,

In veel gemeenten wordt nu avondmaal gevierd,
in een dankbaar gedenken hoe Jezus in deze nacht voor zijn dood Pesach vierde met zijn leerlingen. Brood en wijn.
We lezen over de voetwassing: water, een handdoek.
Jezus die voorgaat in dienen.
Niet vanuit een slaafse houding, maar wetende dat Hem alle macht gegeven was. Dienen vanuit kracht, vanuit overvloed.
Langs die weg worden wij nieuwe mensen.

Schikking:
In een grote glazen schaal staat het kruis in het midden, in water dat schoon wast,
water dat leven geeft.
In het water drijven madeliefjes, bloemen die de eenvoud symboliseren.
Langs het kruis klimt een witte klimplant naar boven,
Kamerjasmijn, symbool van liefde en vreugde met een heerlijke geur.

Meditatieve tekst

Water draagt de madeliefjes
klein en eenvoudig
levend water
bron van genade en vreugde

__

 

6e zondag Veertigdagentijd

_______________________________________________________________________________________

De tekst komt uit Lucas 22: 19-20″
“Dit in mijn lichaam”
“Dit is het nieuwe verbond, dat door mijn bloed gesloten wordt.”

Deze Palmzondag staat de Pesachmaaltijd centraal, waarin Jezus een nieuwe betekenis geeft aan brood en wijn: mijn lichaam, mijn bloed..Ik geef mij aan jullie.

De schikking:
We zien het kruis rechtop staan, boven de aarde.
Om het kruis zien we korenaren, symbool voor het brood,
en druiven, die verwijzen naar de wijn.
De palmbladeren zijn een verwijzing naar de toekomst die komen gaat.

De buxus is symbolisch voor de eeuwigheid en de verrijzenis van Christus.

Meditatieve tekst
 
Broodaren en wijndruiven
genadetekenen bij het kruis
juichende palmtakken
Hosanna!

__

 

5e zondag Veertigdagentijd

_______________________________________________________________________________________

Lucas 20:17
‘De steen die de bouwlieden afkeurden is de hoeksteen geworden’
En weer vertelt Jezus een gelijkenis aan de menigte. Over een wijnbouwer die op reis gaat en de wijngaard verpacht. Over pachters, die de opbrengst voor zichzelf houden en de knechten mishandelen.
Dit verhaal zet de mensheid niet in een mooi licht. We willen ons kennelijk niet laten storen door God. God heeft recht op ons.

Alles wat we zijn, hebben en kunnen, hebben we aan Hem te danken. Geven we Hem waar Hij recht op heeft? Alleen zó wordt ons leven nieuw!

De schikking
De hoeksteen, de rots die het fundament kan zijn, staat centraal in de schikking. Het kruis staat rechtop en de stenen liggen eromheen. Tussen de stenen zien we een vaas met daarin een bloeiende tak als verwijzing naar een nieuw leven.

Meditatieve tekst

Het stenen fundament
is als vruchtbare grond
voor takken die vrucht gaan dragen .

__

 

4e zondag Veertigdagentijd

_______________________________________________________________________________________

Lucas 5: 32
‘We kunnen toch alleen maar feestvieren en blij zijn?’
De gelijkenis van de verloren zoon volgt op twee andere gelijkenissen, die van de honderd schapen en van de tien penningen.
In de schikking zien we de penningen weergegeven, net zoals de wol van de schapen.
In de gelijkenis van de verloren zoon wacht de vader op de zoon. En dan ziet hij hem van verre al aankomen en met vreugde binnengehaald.

Rond de aardbol staan ‘Vergeet-me-nietjes’: om de zoon die wegging niet te vergeten.

Meditatieve tekst:

Aarde bevolkt door schapen
bloemen die niemand vergeten
iedereen is genodigd voor het feest
__

 

3e zondag Veertigdagentijd

_______________________________________________________________________________________

De tekst komt uit Lucas 13: 1-9

Hoe zit het met het lijden en alles wat ons mensen overkomt? Is dat straf op de zonde? Jezus zijn antwoord is niet makkelijk maar het komt er op neer dat alle mensen schuldig staan tegenover God. We schieten tekort.

Dan vertelt Jezus de gelijkenis van de vijgenboom die geen vrucht meer draagt. En het geduld van de wijngaardenier: geef de vijgenboom een kans.
God is genadig en geduldig. Intussen worden we opgeroepen tot inkeer en vruchtdragen. Het is niet onverschillig hoe wij kiezen en leven.

Het kruis ligt iets hoger op de aardbol. Een vijgentak zonder vruchten staat naast het kruis om de boodschap van tekortschieten te versterken.
Rode takken versterken de lijnen van het kruis en benadrukken het geduld en de genade van God.

Meditatieve tekst:

Vijg zonder vrucht
kale tak
met de belofte voor leven
geduldig wachten.

__

 

2e zondag Veertigdagentijd

_______________________________________________________________________________________

Lucas 9 : 28-36

Jezus in het licht. Vandaag staat de verheerlijking op de berg centraal.
De leerlingen zijn getuige van de glorie van God, stralend wit licht:
de verschijning van Mozes en Elia. Het is bedoeld als een bemoediging onderweg van Jezus naar Jeruzalem. Vanuit deze glorie gaat de weg naar het kruis.
De leerlingen worden herinnerd aan wie Jezus is:

mijn Zoon, mijn uitverkorene, luister naar Hem!

De schikking:
Het kruis ligt meer naar boven geschoven. Op de aarde staan drie hyacinten,
een verwijzing naar Jezus, Mozes en Elia, symbool van de heerlijkheid van God.

__

 

Biddag

_______________________________________________________________________________________

Lucas 11: 1- 13
Bidden is geen vanzelfsprekende bezigheid. Veel mensen worstelen ermee.
De leerlingen ook. Ze zien Jezus bidden en denken:
dat willen wij ook, leer het ons!
Jezus geeft hen de Onze Vader en al eeuwenlang bidt de kerk dat gebed.
Het gaat met bidden om een intieme relatie van vertrouwen.
Goed geeft wat we nodig hebben, onze dagelijkse leefkost en bovenal:
de heilige Geest die ons bijstaat,  troost, bemoedigt en de weg wijst.
“Kom schepper Geest”. Zo bidden we op Biddag voor alles wat ons bezighoudt,

het werk van onze handen, een toekomst voor onszelf en de aarde.

De schikking:
Bij het kruis zijn rode tulpen geplaatst.
De tulp staat symbool voor het gebed door de vorm van de bloem.
Rood verwijst naar de heilige Geest, die ons bijstaat en de weg wijst.

In de aarde zijn rode bessen gestoken.

Meditatieve tekst:
Tulpen als gevouwen handen
in gebed
om te leven
vanuit de heilige Geest.

__

 

1ste zondag Veertigdagentijd

_______________________________________________________________________________________

De tekst bij de schikking komt uit Lucas 4: 8 en 12
Het gaat over de verzoekingen in de woestijn. Jezus wordt aangevallen door zijn grote tegenstander. Jezus staat als het ware op een tweesprong….

Hij kiest de weg van de Vader, de weg van Zijn roeping: op weg naar nieuw leven in overvloed voor heel de wereld.

De schikking:
De halve bol symboliseert de aarde. Het kruis ligt op de aarde, schuin naar boven.

De takken op het kruis symboliseren de tweesprong, rode takken symboliseren de verbinding met het goddelijke, de groene takken de verbinding met de aarde.

Rode takken verbinden
door het genadekruis
de groene takken van de toekomst

__

 

Advent 2024

1ste kerstdag

Johannes 1: 1-14
Ook de evangelist Johannes zingt een lofzang op de geboorte van Jezus.
Hij bezingt het kerstkind als ‘sprekend God’.
Het eerste en diepste woord van God was: Licht (Genesis 1:3).
Jezus is het licht der wereld (Johannes 8:12).
De duisternis heeft dit licht niet in haar macht gekregen.
Johannes bezingt het geheim van het kerstkind.
Een nieuw mensenleven, om ons licht te brengen, hoop en toekomst.
Hij, sprekend God, leeft Gods genade en goedheid, liefde en trouw, voor en onder ons.
De schikking is nu heel dicht bij het licht. Hoger kan niet meer.
We zien lichte materialen : de bollen van de katoenplant en witte bloemen.
Meditatieve tekst 
 
Ontvangen licht 
verbeeld in bloemen, 
vruchten vol zaden 
om te leven licht in de toekomst

___________________________________________________________________________________________

 

4e Advent

Een gezegend kind 
De tekst bij de schikking komt uit Lucas 1:39-45 
Het moet wat geweest zijn, die ontmoeting van Maria en Elisabet.
Maria kan niet wachten om haar ervaring met Elisabet te delen, zij zal haar verhaal kunnen begrijpen.
Bijzondere ervaringen kun je niet met iedereen delen, met lotgenoten lukt dit doorgaans het beste.
Bij de begroeting roept  Elisabet het uit: ‘Gezegend ben je, Maria! En ook het kind dat je krijgt, zal gezegend zijn.’
Een gezegend kind, dat zal het zijn! Gezegend door God, om anderen tot zegen te zijn.
De schikking
We zien twee amaryllisbollen, de bloem is diep verborgen in de bol.
De twee bollen symboliseren Maria en Elisabet
Meditatieve tekst
 
Verborgen leven
om te ontvangen 
als licht in de wereld 
vol verlangen.  

___________________________________________________________________________________________

 

3e Advent

 De tekst voor de schikking komt uit Lucas 3: 7-18
Het gaat in de tekst over Johannes de Doper.
Vele mensen laten zich door hem dopen. Johannes wijst de mensen er echter op dat ze hun leven moeten veranderen door vrucht te dragen:
Leer te delen, zoek een levensstijl die past bij de komst van Jezus. Hij zal jullie dopen met de heilige Geest.
In de  ‘armen’ van de schikking zien we allerhande vruchten,
een grote diversiteit.
De Geest kan op vele manieren doorwerken in de mens.
Meditatieve tekst
Het licht verwachten is
leven in het licht
waar bloemen bloeien
vruchten groeien
toekomstig licht.

___________________________________________________________________________________________

 

2e Advent

De gedachte voor de serie schikkingen in deze adventstijd is ‘het licht verwachten’

Onder aan de kandelaar zijn ‘open armen’ te zien, elke zondag komen deze open armen een stukje hoger naar het licht.

De tekst komt uit Lucas 3 vers 5:

Bereid de weg van de Heer, elke kloof zal worden gedicht, elke berg en heuvel geslecht,
kromme wegen rechtgemaakt en hobbelige wegen geëffend.
Hier verwijzen de rechte en de kromme takken naar
Het schaaltje water symboliseert het dopen van Johannes.

Meditatieve tekst

Water om te dopen, nieuw leven dat gaat komen
we weten niet hoe,
snel of langzaam
rechtstreeks of via omwegen
we weten dat het komt

___________________________________________________________________________________________

 

1e Advent

Lucas 21: 25-31
 De tekst uit Lucas gaat over de tekenen der tijden, waakzaamheid is geboden.
Jezus zal terugkomen op een wolk en is omgeven met macht en luister.
Wees dus alert, houd je ogen open en laat je niet afstompen door een valse roes of dagelijkse zorgen. Houd je ogen gericht op de komst van de Mensenzoon, midden in de chaos van het leven.
In vers 29 wordt gesproken over de vijgenbomen. “Let op de bomen, zij spruiten uit als de tijd daarvoor rijp is.” Zo moeten ook wij waakzaam zijn.
Meditatieve tekst
Zolang de vijg
reikhalzend uitziet
naar het juiste moment
zo mogen ook wij waakzaam zijn
om het licht te ontvangen

___________________________________________________________________________________________

 

Eeuwigheidszondag 2024

Eeuwigheidszondag 2024

___________________________________________________________________________________________

 

Veertigdagentijd en Pasen 2024

Pasen 2024

Bijbeltekst:

‘Vroeg op de eerste dag van de week, toen het nog donker was …’
(Johannes 20:1)

Een nieuw begin

Johannes opent zijn evangelie met
‘In het begin was het Woord …’
Het is een variatie op het eerste bijbelvers.
Ook in zijn bericht over de opstanding begint hij bij het begin:
‘Vroeg op de eerste dag van de week …’
Een nieuwe week breekt aan.
Het leven gaat open.
Het open graf is er de stille getuige van.
Voor de leerlingen van Jezus gaat dit veel te snel.
Zij leven nog in het donker en kunnen het nieuwe leven van Pasen,
de opstanding van Jezus, leven door de dood, nauwelijks geloven.
Wie kan dit wel?
Duisternis is hardnekkig!
Pasen verkondigt dat Gods licht sterker is dan de duisternis.
Jezus noemt Maria bij haar naam en zij wordt
de eerste stralende getuige van de Opgestane. 

Schikking

De bol ligt met de opening schuin naar boven.
Vanuit de opening stroomt het nieuwe leven.
Voorjaarsbloemen en bloeiende ranken
vormen samen een levensader

Meditatieve tekst 

Een stroom van licht
verdrijft het duister.
Kleurrijke,
geurende lente.

 

___________________________________________________________________________________________

 

Stille Zaterdag

 

Bijbeltekst:

Goed is het geduldig te hopen op de HEER die redding brengt.
(Klaagliederen 3:26)

Vertrouwen op God  

In deze teksten gaat het over wachten en vertrouwen.
Alles op zijn tijd, niet per se op mijn of op jouw tijd
In onze huidige samenleving is het bijna ondenkbaar
dat we moeten wachten, de mens domineert alles.
Omgaan met ons ongeduld is moeilijk,
behoeften worden zo snel mogelijk vervuld.
Deze dag leert ons rust te hebben en te vertrouwen
op het mooie dat komen gaat,
de opstanding van het licht, de nieuwe morgen

Schikking

Schuin op de groene bol ligt het houten kruis.
Ranken van klimop als teken van trouw
zijn toegevoegd aan het beeld

Meditatieve tekst 

Het kruis als aardse belofte,
tekens van hoop,
trouw
en toekomst
___________________________________________________________________________________________

 

Goede Vrijdag

Bijbeltekst:

Ook al schreeuw en huil ik uit alle macht,
Hij wil niet naar mijn gebeden luisteren! (Klaagliederen 3:8)

Duister is het en zwart.
Er is geen licht meer zichtbaar.
Deze tekst sluit aan bij hoe we de Veertigdagentijd begonnen,
bij de tekst van Aswoensdag.
Op deze woensdag startte de periode van bezinning:
‘wie zijn wij, wat doen wij?’
Deze lezing gaat over het zien van diepe ellende, duisternis.
Vragen die we stelden of reflecties die we hebben gevonden
hebben geen antwoord of vervolg gekregen.
Het maakt wanhopig.
Is er nog hoop op deze dag waarop alles zwart is geworden;
een letterlijke duisternis over het hele land (Lucas 23)?
Een van God verlaten dag

Schikking

 We zien het kruis schuin tegen de bol liggen.

Meditatieve tekst 

Het houten kruis
dat de wereld draagt.
Oorverdovend stille
zoute tranen.

__________________________________________________________________

Witte Donderdag

Bijbeltekst
Hierop zei Jezus: ‘(…) Jullie zijn dus rein – maar niet allemaal.’
(Johannes 13:11)

Je mag zijn als Ik

In deze tekst is veel symbolische taal verwerkt.
Jezus gebruikt het voeten wassen om de discipelen iets te leren
en het is een oproep om te handelen.
Hij inspireert degenen die het zien.
Hij is het die zijn leven opoffert om ‘het vuil’ van de leerlingen
(de wereld) op zich te nemen,
en Hij schenkt de schoonheid van het eeuwige leven.
Daarmee roept Hij de leerlingen op om een dienaar
voor elkaar te zijn en zijn voorbeeld te volgen.

Schikking

In de bol zijn klokjes geplaatst,
de oproep om dienaar te zijn
Hiervoor is een witte campanulaplant gebruikt
die in de bol wordt geplaatst.
De witte doek verwijst naar de voetwassing.
De campanula is een makkelijke plant met kleine sterke bloemen
die eindeloos bloeit en groeit, zelfs in onherbergzame gebieden.
Zelfs tussen de stenen overleeft deze krachtpatser.
Het is een dankbare bloem waarmee je kunt laten zien dat je dankbaar bent.

Meditatieve tekst

Geroepen als profeet
zoals bloesemtakken
de lente roept
Luister
nieuw bewustzijn.

 _____________________________________________________________________

Palmpasen

 

Bijbeltekst

‘…kijk om je heen(…)of er iemand is die rechtvaardig handelt,
die naar eerlijkheid streeft’  (Jeremia 5:1)

Een rechtvaardige Vandaag begint de Goede of Stille Week.
We lezen het verhaal van Jezus’ intocht in Jeruzalem.
Hoe feestelijk dit ook lijkt, Lucas vertelt dat Jezus huilt als Hij de stad binnenrijdt.
Hij ziet namelijk al voor zich wat het gevolg zal zijn van het onheil dat de
stad over zichzelf heeft afgeroepen.
Ook Jeremia kent deze tranen.
Het volk is terug bij af.
De aarde is woest en doods geworden, net als in den beginne.
Is er nog enige hoop voor Vrouwe Sion, voor volk en vaderland?
Jeremia is onthutst en bang. Is er nog een rechtvaardige te vinden?
Deze week lezen we het verhaal van Jezus’ lijden en sterven.
De rechtvaardige die het oordeel draagt.

Schikking

 We zien een alternatieve palmpasenstok.
In plaats van een broodhaantje is de bol op de stok geplaatst.
De Palmpasenstok symboliseert op deze manier het kruis
dat gedragen wordt om de aarde te redden.

Aan de palmpaasstok zien we slingers met geregen abrikozen en noten bevestigd,
de abrikozen staan voor de dertig zilverlingen, die het verraad symboliseren.
De 12 noten symboliseren de 12 apostelen.
De buxus symboliseert Palmpasen.

Meditatieve tekst

Hosanna!
roept het volk.
De twaalf juichen,
vrezen verraden.
Levende aarde.

 

———————————————————————————————————

5de zondag Veertigdagentijd

 

Bijbeltekst:

‘…omdat jij het recht hebt om als losser op te treden.’
(Jeremia 32:7)

Een losser

Jeremia zit gevangen. Koning Sedekia vindt het te riskant om hem vrij rond te laten lopen. De woorden van deze onheilsprofeet zouden het volk weleens kunnen demotiveren. Nog altijd proberen machthebbers critici de mond te snoeren door hen op te sluiten. Maar God laat zich de mond niet snoeren. Hij geeft Jeremia de opdracht om de akker van zijn neef Chanamel te kopen, zodat het land in familiebezit zal blijven. Lossen, heet dat in de Bijbel. Dat Jeremia, juist nu koning Nebukadnezar op het punt staat om de stad in te nemen, de losser van zijn neef moet zijn, spreekt boekdelen. Ook al valt straks de stad, het land zal nooit het eigendom van de koning van Babel worden. Jeremia, de ‘onheilsprofeet’, blijkt een losser te zijn.

Schikking

Aan het groene mos wordt wat gras toegevoegd, de verwijzing naar het land.
De drie-kleurige viooltjes staan symbool voor
de aanwezigheid van God,
hoe weinig zichtbaar God ook lijkt te zijn…
In het midden een puntvormig blad,
als teken voor de rechtvaardige.

Meditatieve tekst

De aarde
bezitten, gebruiken…
te eren.
Rechtvaardig
is de nederige mens.

 

———————————————————————————————————

Biddag/Vesper Veertigdagentijd

 

Bijbeltekst:
(Prediker 3:2)

Alles op zijn tijd

In de tekst van vandaag gaat het over de kringloop van het leven,
de kringloop van het groeien.
Alles zal gebeuren op de tijd die ervoor bestemd is,
als de omstandigheden daar goed voor zijn.

De lezing eindigt dan ook met de tekst in vers 12 en 13:
wees vrolijk, geniet van het leven.
Het is een geschenk van God dat je kunt genieten
van eten en drinken na een periode van werk

 Schikking

De bol is weer een beetje groener.
De tulp staat symbool voor het gebed.
De drie tulpen samen symboliseren de omarming
van de aarde vanuit het gebed.

Meditatieve tekst

Bloemen
als gevouwen handen.
Biddend voor
vruchtbare aarde.
Groei, ontwikkeling, leven.

———————————————————————————————————

4de zondag Veertigdagentijd

Bijbeltekst:

‘Ik zal je een hoopvolle toekomst geven’.
(Jeremia 29: 11)

Een hoopvolle toekomst 

Vandaag is het een klein beetje Pasen. Het donkerpaars van boete
en inkeer kleurt roze.
We worden opgeroepen ons te verheugen.
Oordeel is niet Gods laatste woord, zijn laatste woord is genade, Pasen!
Jeremia beseft dat. Ballingschap is net Gods laatste woord tot Israël,
maar het voorlaatste.
Het laatste woord is: een hoopvolle toekomst!
Een hoopvolle toekomst begint met gebed en inzet voor vrede
en voorspoed voor de stad, zelfs voor Babel!

Schikking

 De bol in nog groener geworden, er is hoop!
De roze tulp onderstreept dit.

Meditatieve tekst

Bloem
als gevouwen handen.
Biddend
om het Vredesteken
uit de hemel.

———————————————————————————————————

3de zondag Veertigdagentijd

Bijbeltekst:

‘Misschien zullen ze luisteren en met hun kwalijke praktijken breken’.
(Jeremia 26:3)

Wie weet?

 Slechts één ding in het leven is zeker, namelijk dat het onzeker is.
Wat gebeurt er morgen? Hoe zal mijn leven verlopen?
In de Bijbeltekst lijkt God ook onzeker. Hij weet niet of Hij gehoor zal vinden.
Jeremia moet het volk oproepen te breken met hun
kwalijke praktijken, maar zullen ze tot inkeer komen?
Na zijn preek is het volk woedend en men wil hem doden.
Gelukkig zijn er rechters die beseffen dat Jeremia woorden van God spreekt!

Schikking

 Ogen om te zien, oren om te luisteren…
maar er wordt niet gezien en geluisterd.
De paarse bloemen van de primula symboliseren
de donkere ogen waarin het licht niet in weerkaatst.
Van onderaf wordt de bol iets groener door het toevoegen
van mos tussen de schors.
Jonge uitlopende takjes reiken naar de hemel.

Meditatieve tekst

Gedoofde ogen met
sporen van licht
gehoorde waarschuwingen
en dan….
niets

———————————————————————————————————

2de zondag Veertigdagentijd

Bijbeltekst:

“Jullie zin in mijn handen als klei in de handen van een pottenbakker”.
(Jeremia 18: 6)

De pottenbakker die niet opgeeft

 Je zult maar profeet zijn. Het is een scherpe boodschap die Jeremia
moet doorgeven aan Israël.
Als de potten niet willen lukken rest de pottenbakker maar één ding:
de potten stukbreken en opnieuw beginnen…
De mensen in Jeruzalem voelen de profetische kritiek haarfijn aan.
Ze zetten Jeremia gevangen.
Hun boosheid zit hen zo in de weg dat ze nauwelijks oog hebben voor de
pottenbakker die niet opgeeft.
Volhouden en niet opgeven het goede te doen, trouw blijven aan de boodschap! 

Schikking 

De bol staat op een terracotta pot, rond de bol komt
een dunne krans van hedera blad. Van onderop wordt de bol
iets groener door het toevoegen van mos.

Meditatieve tekst

 Trouw van God
aan de aarde.
Telkens opnieuw
gecreëerd.
Goed genoeg.
———————————————————————————————————

1ste zondag Veertigdagentijd

Bijbeltekst:

De Heer richtte zich tot mij….
(Jeremia 1: 4)

Roeping

Jeremia wordt geboren in een priestergeslacht. Maar God roept Jeremia tot een
andere dienst, die van profeet. Hij stribbelt tegen:
“Ik ben geen spreker en bovendien nog jong”,
maar God zet door. Wat Hij begint, geeft Hij niet op.
Jeremia zijn bestemming wordt bepaalt door zijn roeping en God
zal hem hierin helpen en terzijde staan.

Schikking

God wijst Jeremia bij zijn roeping een amandelboom aan,
de eerste boom die in het Midden-Oosten bloeit na de winter.
We zijn een bol met daarin bloesemtakken gestoken.

Meditatieve tekst

Geroepen als profeet
zoals bloesemtakken
de lente roept
Luister
nieuw bewustzijn.

Advent 2023

EERSTE KERSTDAG 2023

Vandaag vieren we dat het Woord van God onder ons is komen wonen in de geboorte van een
mensenkind. Ons verlangen naar vrede en gerechtigheid wordt in Hem vervuld. Daarmee is het niet klaar, het een begin….
Zijn geloof, Zijn hoop, Zijn liefde, blijven ons aanzetten om in Zijn voetspoor verder te gaan.
Om getuige van het Licht te zijn, ieder op haar of zijn eigen wijze

Zie
kijk
hoe vanuit geloof
in de liefde
de hoop groeit
in een wereld
waarin zoveel donker is

Licht breekt door
in de geboorte van Gods Mensenkind
Licht breekt door waar mensenkind
Zijn geloof, Zijn hoop
en bovenal Zijn Liefde leven

Goede God
blijf ons verlangen
naar die liefde aanwakkeren

 

 

4de Advent

Maria hoort de boodschap van de engel en heeft vertrouwen. Vanuit dat vertrouwen geeft ze zich over om ruimte te maken voor het Kind van God. In de schikking zien we hoe, vanuit het verborgene, Gods liefde bloeit.

Zie
kijk
hoe vanuit geloof
in de liefde
de hoop groeit
in een wereld
waarin zoveel donker is

Goede God
sterk in ons het verlangen
om ons over te geven
aan Uw liefde
ruimte te maken
voor de verwachting
van Uw mensenkind

 

3de Advent

Johannes herkent in Jezus de beloofde Messias. Met open handen, verbeeld door twee bladeren,
vervult hij zijn taak als wegbereider. In zijn dienstbaarheid breekt Gods licht door – zichtbaar in de kleur roze van vandaag.

Zie
kijk
hoe vanuit geloof
in de liefde
de hoop groeit
in een wereld
waarin zoveel donker is

Goede God
dat wij met open handen
door het leven
gaan
om Uw liefde te ontvangen

 

2de Advent

Johannes is de wegbereider is voor de Messias, een stem die roept in de woestijn:
“Maak de weg recht voor de Heer”.
In de schikking zien we een pad van stenen. De witte cyclamen geven bloei aan,
die ontstaat waar mensen wegbereider worden voor elkaar.

Zie
kijk
hoe vanuit geloof
in de liefde
de hoop groeit
in een wereld
waarin zoveel donker is

Goede God
sterk in ons het verlangen
naar bloei
Dat wij in ons denken, doen en
laten
Uw weg gaan

1ste Advent

Zie
kijk
hoe in geloof
de hoop
vanuit liefde
groeit in een wereld
waarin zoveel donker is

Goede God
wakker ons verlangen aan
om tekens te verstaan
die vertellen
over Uw toekomst

Eeuwigheidszondag 2023

De draad van liefde verbindt mij met jou
de draad van het gemis verbindt mij met jou
zoveel draden verbinden mij met zoveel mensen
altijd is er die draad met jou
ze doorkruist alle andere draden
ze geeft betekenis aan alle levensdraden
de draad van liefde verbindt voor altijd
de draad van het gemis verweeft zich met die van de liefde.
door : Marinus van den Berg

Paaszondag

Johannes 20: 15 ‘Waarom huil je’, vroeg Jezus
Waarom huil je?
Maria kan er nog niet toe komen het graf te verlaten..ze huilt…
Herkenbaar toch? Het kan je zomaar overkomen bij het graf van een geliefde dat allerlei herinneringen bovenkomen. En dat het gemis je opeens te veel wordt.
Terwijl Maria huilend voorover buigt in het graf, ziet ze twee engelen. Op hun vraag waarom ze huilt, antwoordt ze dat dat is omdat haar Heer er niet meer is.
Dan ineens is Jezus er maar Maria herkent Hem niet.
Zou dat ons ook niet kunnen overkomen? Dat je zo in beslag genomen wordt door je verdriet dat je Jezus zelf niet meer ziet of hoort?
Maar dan is Hij dichterbij dan wij denken.
De schikking bestaat uit een krans. Op de krans zien we allerlei witte bloemen, een bloeiende tuin.
Nieuw leven
de dood overwonnen
Kleuren, geuren
kringloop
begin zonder eind

Stille Zaterdag

Goede Vrijdag

Johannes 19:26  ‘Vrouw, dat is uw zoon.’
Een nieuwe familiekring
Maria staat daar met haar verdriet tussen al die mensen die hun afkeer laten merken van die middelste kruiseling. Wat zou er door haar heen zijn gegaan, toen zij haar zoon zag lijden en sterven?  Wat zijn voor haar de gevolgen?
Jezus ziet zijn moeder  en heeft aandacht voor haar vragen. Vanaf het kruis worden nieuwe relaties tot stand gebracht. Rond het kruis van Jezus ontstaat een nieuw soort verwantschap in verbondenheid, voorbij familiebanden, omdat we door Hem broers en zussen worden, kinderen van één Vader.
Het gaffelkruis is een kruis met twee schuin naar boven gerichte armen waarlangs de takken klimop is aangebracht. Aan de voet van het kruis liggen stenen.
Ten hemel schreiend
gekruisigde verlosser
brenger van genade
trouw aan ons

Witte Donderdag

Johannes 13: 27  Jezus zei: ‘Doe maar meteen wat je van plan bent’. 
Judas vertrekt
Jezus zei aan tafel dat één van hen, de discipelen, Hem zou uitleveren. Wie dan Here…Jezus heeft niet zomaar Judas zijn ‘werk’ laten doen, Hij heeft met hem gesproken, bijna zonder woorden. vooral met zijn handen en ogen. Het antwoord van Judas is duidelijk: hij loopt de deur uit, letterlijk en figuurlijk het duister in.
Het is uiteindelijk Jezus die hem wegstuurt. Ook in deze nacht voert Hij de regie.
De schikking bestaat uit een krans, als teken van verbondenheid tussen licht en donker, liefde en haat. Tussen de takken zijn  stukjes judaspenning gestoken.
Zonder licht geen donker
zonder liefde geen verraad
30 zilverlingen
Zonde

Zondag 2 april 2023

Matteüs 26: 10 ‘Want de armen zijn altijd bij jullie’

Verschil maken
Soms komen er mensen een diaconaal beroep op je doen die niet alleen geholpen zijn met ‘alleen maar geld’.
Ze zijn geholpen door samen met hen op te trekken, als maatje, als gemeenschap. Dat kost tijd en inzet van mensen maar het maakt wel hét verschil voor iemand.
De schikking vorm een ‘lijn’ van takken met daartussen geurende kruiden zoals lavendel, rozemarijn en eucalyptus. De kruiden verwijzen naar de zalving, de goede geuren. De buxus verwijst naar Palmzondag.
Meditatieve tekst
Kostbare geuren
voor die Ene
is voor iedereen 
het goede doen

5de zondag  40-dagentijd 2023

Johannes 11:19
….en er waren dan ook veel Joden naar Marta en Maria gekomen om hen te troosten
nu hun broer gestorven was.
Leven uit geloofsvertrouwen
Troost beweegt de menigte om naar Bethanië te gaan.
Die beweging is nobel. Toch gebeurt er in het verhaal
iets wat daar volkomen haaks op staat. Jezus komt niet
om te troosten, Hij begint te praten over het leven. Hij
schuift de dood aan de kant en spreekt over tot leven wekken.
Hij kan zo spreken omdat Hijzelf Opstanding is.
De boodschap van Jezus is dat niet het verleden onze
stemming aanvoert, met het geloof in God. ‘Wie in mij
geloofd zal leven, ook als hij sterft’ Het gaat hier om het
leven uit geloofsvertrouwen. Dat je, zelfs bij iedere dood,
toch weer opstaat dankzij dat vertrouwen.
De krans symboliseert het leven, zonder begin en eind.
Tussen de kronkeltakken zien we  gedroogde grassen
die herinneren aan het aardse leven.
De groene grassen en de roze bloemen maken de cirkel leven.
Meditatieve tekst
Cirkel vol
Ogenschijnlijk dode bloemen
zijn levende herinneringen
Liefde voor jou

4de zondag  40-dagentijd 2023

‘Wat vreemd dat u niet begrijpt waar Hij vandaan komt, terwijl Hij mij de ogen geopend heeft.’ (Johannes 9:30)
 
Laten zien
Hoe kan ik mijn niet-gelovige buurvrouwen laten zien hoe belangrijk mijn geloof voor mij is?
Het kan zijn dat je terugschrikt als je een vraag wordt gesteld over God of over Jezus. Maar troost je, je hoeft niet alle antwoorden te hebben om met anderen over Jezus te kunnen praten.
We zien oog gevormd door verschillende takken met een pupil van hyacinten
nagels.
Meditatieve tekst:
Oculi: Open ogen
Zien, kijken, gezien worden
Wie ben jij
Geworden?

3de zondag  40-dagentijd 2023

Johannes 4: 26
Jezus zei tegen haar:”Ik ben het, degene die met u spreekt”.
Kloven
In het Johannesevangelie is de vrouw aan de bron de eerste die mag horen wie Jezus is. Ze is vrouw, een Samaritaanse, een outcast binnen haar gemeenschap.
Het wonderlijke is dat Jezus haar hart en omstandigheden kent. ondanks de religieuze en maatschappelijke kloven die hen scheiden. Zij spreekt over de kloven, Jezus’ woorden over wat hen met elkaar verbindt. Dat het gaat om de geest van de waarheid. God zoekt mensen zonder bedrog die zijn hart zoeken, ongeacht status of afkomst. Geloof ontdekken bij mensen die religieus, geografisch of maatschappelijk mijlenver bij je vandaan staan is één van de meest louterende ontmoetingen die je in dit leven kunt hebben.
Meditatieve tekst
Bronnen 
van inspiratie
Spiegels met gedachten
verbinding voor mij
en jou
We zien een krans van takken en grassen aan de waterkant zodat een vijver beeld ontstaat, De spiegel refereert aan water reflectie.

Biddag voor het gewas 2023

Marcus 6 : 34
Toen Hij uit de boot stapte, zag Hij een grote menigte en voelde medelijden met hen, want ze waren als schapen zonder herder, en Hij onderwees hen langdurig.
Teveel
Het wordt Jezus in dit verhaal allemaal even teveel: de voortdurende toestroom van mensen en het nieuws dat Johannes wreed vermoord is..Hij wil het liefst even met rust gelaten worden.
Wat doe je al het je allemaal even teveel wordt? Als verdriet en tegenslag je overmannen? Natuurlijk rust, maar ook dit: opnieuw zien wat God door jou heen wil betekenen voor anderen. Jezus’ hart gloeit van medelijden als Hij de menigte ziet. Hij denk aan Zijn roeping als de ware koning van Israël.
Bij Jezus aan tafel het leven en voedsel in overvloed.
Meditatieve Tekst
Boem vol belofte
Liefde voor jou
Gegroeid
Uit  het levende water
 
De takken in de schikking geven ons de suggestie van een boot, in het midden staat een bol met een knop, als teken van liefde voor ons allen.

2de zondag 40-dagentijd 2023

Matteüs 17:3
Plotseling verschenen aan hen Mozes en Elia, die met Jezus in gesprek waren.
Mozes en Elia
Op de berg worstelt Jezus met de dingen waar Hij als een berg tegenop ziet. In zijn worsteling komen Mozes en Elia Hem een hart onder de riem steken. Beide hebben ze ervaring met een ’tijd van veertig’. Elia maakte, net als Jezus, een tocht van veertig dagen door de woestijn en Mozes zwierf daar zelfs veertig jaar rond.
Veertig is lang. Te lang eigenlijk. Dan heb je een ander nodig, liefst iemand met
‘woestijn ervaring’.
Wat telt in wat een mens soms doormaakt zijn woestijnervaring.  Of die van een ander, die weet hoe je de woestijn kunt overleven. Aan Gods tafel zit je niet alleen!
Meditatieve tekst
Op de berg
In stilte luisterend, biddend
Drie profeten
Gevonden wijsheid.

1ste zondag 40-dagentijd 2023

Mattheüs 4: 10b
Want er staat geschreven:
Aanbid de Heer uw God, vereer alleen Hem.
De lange weg:
Aan het begin van zijn openbare optreden wordt Jezus meteen geconfronteerd met de macht van het kwaad. Elke keer komt de beproever op Hem af met een snelle oplossing. Maar Jezus dient de duivel niet maar God zijn Vader.
Er is geen snelle greep naar macht mogelijk. Het doel, Gods Rijk, heiligt niet de middelen, de aanbidding van het kwaad. Jezus laat ons zien dat wij niet moeten kiezen voor de ‘snelle oplossing’ voor wat wij nodig zijn. Trouw zijn aan God en aan elkaar is de lange weg.
Meditatieve tekst:
UIt liefde voor jou
Wandelen door de woestijn
Leeftocht
Het vergezicht

Kerst 2022

Lucas 2: 1-7
En ze bracht een zoon ter wereld, haar eerstgeborene. Ze wikkelde Hem in doeken en legde Hem in een voederbak, omdat er voor hen geen plaats was in de gastenverblijf.
 
Niet alleen in de verre voorgeslachten van Jezus ‘rommelt’ het, ook rond zijn eigen geboorte. Maria is al zwanger voordat ze getrouwd is, en niet van haar verloofde. De Heilige Geest had Jezus laten groeien. Dan moet ze hoogzwanger op reis van Nazareth naar Bethlehem en komen ze in een stal terecht. In die ontredderde situatie bevalt ze van haar eerste kind. Ze hoort nóg het bericht van de engel dat de Zoon van God in haar leven zou komen. Die blijde boodschap belandt van haar verstand in haar hart, raakt haar leven.
 
Meditatieve tekst:
Stralend licht
de nieuwe dag begint
met sterren in de nacht.

Vierde Advent 2022

Genesis 38: 26

Juda herkende ze en zei: ‘Niet zij is schuldig, maar ik, want ik heb haar niet aan mijn zoon Sela tot vrouw gegeven’.
 
In kerstreclames schitteren veel gasten om overvloedige tafels. Kerst staat dan voor ‘het goede leven’.
Maar wat als je niemand hebt om je leven mee te delen? Als het huilen je nader staat dan het lachen?
De bijbel laat ons zijn dat Jezus naar de wereld kwam om dichtbij mensen in ellende te zijn. Dat laat ook het familiedrama van Tamar zien. Haar schoonvader komt zijn beloften niet na waardoor ze, naast haar rouw, ook nog in hopeloze eenzaamheid wegzakt. Wanneer ze door een list zwanger raakt schaamt Juda zich voor haar ellende. Jezus verbindt zich met haar als de Immanuel, God met ons. Dat is Kerst.
In de schikking zien we pluizige riet: dit hangt als een sluier langs de rand. De roze peperbes staat symbool voor de pijn van Tamar, welke werd verzacht toen ze zwanger werd, het licht brak voor haar pijn heen.
Meditatieve tekst
Verstopt achter de sluier
van gekoesterde herinneringen 
komt ruimt
voor nieuw leven.

Derde Advent 2022

Jozua 6: 25a
Maar de hoer Rachab werd door Jozua gespaard,
samen met haar hele familie.
 
Dat klinkt niet positief, ‘de hoer Rachab’. Door dat werk bevindt ze zich aan de rand van Jericho’s samenleving. Ze hoort van de verhalen over de God van Israël, de mannen van Jericho zijn bang…Maar bij haar ontstaat er door die verhalen een verlangen naar een nieuw leven: naar vergeving en bevrijding. Vanuit die hoop helpt ze spionnen via een rood koord de stad uit. Ze smeekt hierbij wel dat zij in ruil hiervoor haar en haar familie zullen sparen. En zo wordt ook zij deel van die lijn van vrouwen die naar Jezus, de Redder, leidt.
In de schikking zijn we malusappeltjes en rode bessen,symbool voor het rode

koord dat Rachab uit haar raam hing.

Meditatieve tekst
Verbonden met het rode koord,
vruchten van liefde
te vinden in vrijheid.

 

Tweede Advent 2022

Ruth 4 : 15
Je schoondochter, die je meer liefhad dan duizend zonen, heeft hem gebaard.
Over buitenstaanders zijn we meestal politiek correct, maar misschien wens je jezelf of je kind in je hart liever uit je eigen groep toe. Wilde Naomi misschien daarom liever dat Ruth terug ging naar haar eigen land?
Maar Ruth haar geloof in de God van Israël zit diep ze blijft trouw aan Naomi. Dan blijkt ze met haar liefde meer waard dan duizend zonen. Zo geeft God een plaats aan Ruth in Zijn familie.
In de schikking zien we korenaren, Ruth komt terecht in het broodhuis Bethlehem.
De Pinusnaalden, van de pijnboom, geven het verdriet van Ruth en Naomi weer.

Eerste Advent 2022

De lezingen in de Adventstijd sluiten aan bij het jaarthema ‘Aan tafel”
De tafel waaraan iedereen wordt uitgenodigd, mee mag doen, het leven vieren met alle ups en downs en waar God aanwezig is. De lezingen gaan over een vrouwen die verbonden zijn met de levenslijn in de geschiedenis van Jezus:

Bathseba, Ruth, Rachab en Tamar.  Vrouwen met een bijzonder moeilijke achtergrond. Bij hen staan we de komende zondagen stil.
Bijbeltekst 2 Samuël 11: 26
De vrouw van Uria kreeg bericht dat haar man was gesneuveld, en ze treurde om haar echtgenoot.
We weten dat deze vrouw Batseba heet, maar in de bijbeltekst is ze een vrouw zonder naam. Ze is erg knap en krijgt daardoor te maken met misbruik, moord en plotseling leed. Een pijnlijk herkenbaar verhaal. # MeToo. Toch geeft God haar leven een nieuwe wending en maakt haar voor Hem van betekenis. Hoe hoopvol is dat!
In de schikking van vandaag:
we zien paars, de kleur van de rouw. Batseba verloor haar man.
Het geel geeft de koninklijke kleur weer. Koning David nam Batseba tot zijn vrouw.
Jong is zij, mooi
in paarse rouw, 
aan de koninklijke tafel.

Eeuwigheidszondag 2022

Als een rots
blijft je naam bestaan
opgericht in het Licht van de Eeuwige
Rotsvast vertrouwen
Houvast voor ons.

Kerst 2022

Lucas 2: 1-7
En ze bracht een zoon ter wereld, haar eerstgeborene. Ze wikkelde Hem in doeken en legde Hem in een voederbak, omdat er voor hen geen plaats was in de gastenverblijf.
 
Niet alleen in de verre voorgeslachten van Jezus ‘rommelt’ het, ook rond zijn eigen geboorte. Maria is al zwanger voordat ze getrouwd is, en niet van haar verloofde. De Heilige Geest had Jezus laten groeien. Dan moet ze hoogzwanger op reis van Nazareth naar Bethlehem en komen ze in een stal terecht. In die ontredderde situatie bevalt ze van haar eerste kind. Ze hoort nóg het bericht van de engel dat de Zoon van God in haar leven zou komen. Die blijde boodschap belandt van haar verstand in haar hart, raakt haar leven.
 
Meditatieve tekst:
Stralend licht
de nieuwe dag begint
met sterren in de nacht.

Vierde Advent 2022

Genesis 38: 26

Juda herkende ze en zei: ‘Niet zij is schuldig, maar ik, want ik heb haar niet aan mijn zoon Sela tot vrouw gegeven’.
 
In kerstreclames schitteren veel gasten om overvloedige tafels. Kerst staat dan voor ‘het goede leven’.
Maar wat als je niemand hebt om je leven mee te delen? Als het huilen je nader staat dan het lachen?
De bijbel laat ons zijn dat Jezus naar de wereld kwam om dichtbij mensen in ellende te zijn. Dat laat ook het familiedrama van Tamar zien. Haar schoonvader komt zijn beloften niet na waardoor ze, naast haar rouw, ook nog in hopeloze eenzaamheid wegzakt. Wanneer ze door een list zwanger raakt schaamt Juda zich voor haar ellende. Jezus verbindt zich met haar als de Immanuel, God met ons. Dat is Kerst.
In de schikking zien we pluizige riet: dit hangt als een sluier langs de rand. De roze peperbes staat symbool voor de pijn van Tamar, welke werd verzacht toen ze zwanger werd, het licht brak voor haar pijn heen.
Meditatieve tekst
Verstopt achter de sluier
van gekoesterde herinneringen 
komt ruimt
voor nieuw leven.

Derde Advent 2022

Jozua 6: 25a
Maar de hoer Rachab werd door Jozua gespaard,
samen met haar hele familie.
 
Dat klinkt niet positief, ‘de hoer Rachab’. Door dat werk bevindt ze zich aan de rand van Jericho’s samenleving. Ze hoort van de verhalen over de God van Israël, de mannen van Jericho zijn bang…Maar bij haar ontstaat er door die verhalen een verlangen naar een nieuw leven: naar vergeving en bevrijding. Vanuit die hoop helpt ze spionnen via een rood koord de stad uit. Ze smeekt hierbij wel dat zij in ruil hiervoor haar en haar familie zullen sparen. En zo wordt ook zij deel van die lijn van vrouwen die naar Jezus, de Redder, leidt.
In de schikking zijn we malusappeltjes en rode bessen,symbool voor het rode

koord dat Rachab uit haar raam hing.

Meditatieve tekst
Verbonden met het rode koord,
vruchten van liefde
te vinden in vrijheid.

 

Tweede Advent 2022

Ruth 4 : 15
Je schoondochter, die je meer liefhad dan duizend zonen, heeft hem gebaard.
Over buitenstaanders zijn we meestal politiek correct, maar misschien wens je jezelf of je kind in je hart liever uit je eigen groep toe. Wilde Naomi misschien daarom liever dat Ruth terug ging naar haar eigen land?
Maar Ruth haar geloof in de God van Israël zit diep ze blijft trouw aan Naomi. Dan blijkt ze met haar liefde meer waard dan duizend zonen. Zo geeft God een plaats aan Ruth in Zijn familie.
In de schikking zien we korenaren, Ruth komt terecht in het broodhuis Bethlehem.
De Pinusnaalden, van de pijnboom, geven het verdriet van Ruth en Naomi weer.

Eerste Advent 2022

De lezingen in de Adventstijd sluiten aan bij het jaarthema ‘Aan tafel”
De tafel waaraan iedereen wordt uitgenodigd, mee mag doen, het leven vieren met alle ups en downs en waar God aanwezig is. De lezingen gaan over een vrouwen die verbonden zijn met de levenslijn in de geschiedenis van Jezus:

Bathseba, Ruth, Rachab en Tamar.  Vrouwen met een bijzonder moeilijke achtergrond. Bij hen staan we de komende zondagen stil.
Bijbeltekst 2 Samuël 11: 26
De vrouw van Uria kreeg bericht dat haar man was gesneuveld, en ze treurde om haar echtgenoot.
We weten dat deze vrouw Batseba heet, maar in de bijbeltekst is ze een vrouw zonder naam. Ze is erg knap en krijgt daardoor te maken met misbruik, moord en plotseling leed. Een pijnlijk herkenbaar verhaal. # MeToo. Toch geeft God haar leven een nieuwe wending en maakt haar voor Hem van betekenis. Hoe hoopvol is dat!
In de schikking van vandaag:
we zien paars, de kleur van de rouw. Batseba verloor haar man.
Het geel geeft de koninklijke kleur weer. Koning David nam Batseba tot zijn vrouw.
Jong is zij, mooi
in paarse rouw, 
aan de koninklijke tafel.

Eeuwigheidszondag 2022

Als een rots
blijft je naam bestaan
opgericht in het Licht van de Eeuwige
Rotsvast vertrouwen
Houvast voor ons.

Veertigdagentijd 2022

Pasen

Johannes 20: 1 – 18
Waar de toekomst gesloten leek door de dood van Jezus, wordt deze op de Paasmorgen weer helemaal opengelegd. De Heer is opgestaan!
En daarmee lijkt alles gezegd.
Het einde werd een nieuw begin, van waaruit we ons richten op de toekomst.
De schikking is uitbundig, een nieuw begin, een nieuwe lente.
Meditatieve tekst
De aarde zit boordevol hemel
en elke struik hoe gewoon ook,
staat in lichterlaaie voor God.

Stille zaterdag

Lucas 24: 10(11)
Na de stilte en doodsheid van de sabbat, breekt een nieuwe morgen aan.
‘Maar op de eerste dag van de week’, het is als het vlammetje dat we in de paasnacht ontsteken om er de paaskaars mee aan te steken. Het daglicht lonkt, de nieuwe dag breekt aan en de toekomst opent zich.
Er komt licht.
Acht is het getal wat de nieuwe dag symboliseert. Een ster in de nacht geeft licht.
Bij de schikking is een 8-puntige ster geplaatst en de blauwe anemonen zijn vervangen door acht witte anemonen.
 
Meditatieve tekst
 
Het daglicht lonkt,
een nieuwe dag breekt aan,
de toekomst opent zich.
Er komt licht.
We gaan de toekomst tegemoet.

Goede Vrijdag

Johannes 18 : 1 tot  19: 42 en gaat over de gevangenneming van Jezus tot de graflegging.
Uit de tekst blijkt dat Jezus wist wat er ging gebeuren. Het beeld dat Jezus als voorbeeld gaf van het zaad in de akker dat eerst moest vergaan voordat het vrucht kan dragen, wordt hier werkelijkheid.De toekomst lijkt dicht…
In de schikking zien we het kruisteken waarmee we de kruisiging gedenken.
Verder zien we vijf paarse anemonen, teken van lijden en de rouw.
Meditatieve tekst
 
Vandaag wordt het stil.
Woorden stokken.
Duisternis valt in.
Vandaag wordt het stil.

Witte donderdag

Johannes 13: 1 – 15
Dit Bijbelgedeelte vertelt over de voetwassing door Jezus. Jezus weet dat Hij terug gaat naar God, het is alsof Hij het de leerlingen nog eenmaal voor wil leven dat ze dienstbaar moeten zijn. Witte Donderdag herinnert ons nederig en dienstbaar de weg achter de Heer te gaan. Elkaar dienen, dat is leven met het oog op de toekomst!
Bij de schikking zien we een schaal en een handdoek. Brood en wijn worden
verbeeld door korenaren en de druiventros.
Meditatieve tekst:
Paus Franciscus waste in 2019 de voeten van twaalf gevangenen in de buurt van Rome. “Zorg dat je broeders bent, niet in ambitie maar in dienstbaarheid” gaf hij deze mannen mee. Met zijn krachtig voorbeeld diende hij de kerk om diezelfde houding aan te nemen.

Palmzondag

De schikking is gebaseerd op Lucas 22 :7 – 38. Hierin staat de voorbereiding van de Pesachmaaltijd beschreven. Jezus spreekt dan de eeuwenoude woorden: “Dit is mijn lichaam en dit is mijn bloed”.

Het avondmaal stel symboliseert Brood en Wijn, de viering van het avondmaal.
De buxus verwijzen naar de intocht in Jeruzalem.
Meditatieve tekst:
Brood en wijn. 
Aan de tafel van de Heer blikken we terug naar wat was 
maar we kijken ook vooruit. Brood en wijn als beeld van het feestmaal dat ooit zal zijn. 
Tot die dag blijven we  vieren, gedenken, hopen.

VIJFDE ZONDAG VEERTIGDAGENTIJD

De schikking is gebaseerd op Lucas 20: 9 – 19

Het gaat hierin over de gelijkenis van de man met een wijngaard.
In de lezing staat het toekomstige lijden centraal op twee manieren, een verwijzing naar het lijden van Jezus en de tekst uit Johannes 15:”Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als jullie in Mij blijven en Ik blijf in jullie, brengen jullie veel vrucht voort. Want zonder Mij kunnen jullie niets doen.”
De rank en de druif horen bij elkaar, evenals het werken in de wijngaard bijdraagt aan deze verbinding.

 

VIERDE ZONDAG VEERTIGDAGENTIJD

De schikking van vandaag is gebaseerd op de tekst uit Lucas 15: 11 – 32
In deze lezing gaat het over de gelijkenis van de verloren zoon. HIer staat het huis van God  de Vader centraal.
We zien groene takken en de eerste bloesems, feestelijk en symbolisch voor een nieuw begin.
Meditatieve tekst:
 Welkom thuis,
hier mag je zijn.
De Vader viert een feest.
Welkom thuis,
voor wie zoek was of op reis,
te lang is weggeweest.
Welkom thuis.
 
Kom maar binnen.
Hij sluit je in zijn armen.
Je hoort hier, is zijn aanwezigheid.
Deel in de vreugde en open nu je handen.
Hij heeft een feest, een feest voor jou bereid.

DERDE ZONDAG VEERTIGDAGENTIJD

Lucas 13: 1 – 9

Lucas 13 begint met een pittige toespraak. Wie denkt dat hij beter is dan een ander heeft het bij het verkeerde eind. De boodschap is helder: als mens zijn we geroepen vrucht te dragen door ons in te keren tot God en deelgenoot van zijn koninkrijk te worden.
In de schikking zien we een vijgen tak en een helleborus.
Meditatieve tekst:
Goede God,
U geeft vrucht.
Ook als we het zelf misschien niet zien.
Vandaag bidden we U om
liefde, blijdschap, vrede, geduld,
vriendelijkheid, goedheid, trouw,
tederheid en zelfbeheersing.
Stroom met Uw Geest door ons,
Amen

TWEEDE ZONDAG VEERTIGDAGENTIJD

Lucas 9:28 – 36
Dit bijbelgedeelte wordt wel de verheerlijking van Jezus genoemd, hier wordt Jezus erkent als Gods Zoon. Een moment om stil te staan en stil te worden, een heilig moment. In de schikking.
In de schikking zien we een wolk gemaakt van pampasgras en gipskruid.
Meditatieve tekst:
Woordenloos blijven de leerlingen achter. Ze kregen een hemels perspectief op Jezus. Een ervaring die alle werkelijkheid tart. Jezus, Gods zoon!

Vesper 9 maart

Lukas 11: 1 – 13.
Deze lezing gaat over het ‘Onze Vader’ .
We zien 7 witte tulpen, de tulp staat symbool voor gebed.
Meditatieve tekst:
God,
U zorgt.
Alleen al door Uw naam, U bent aanwezig.
Onze zorgen brengen wij bij U.
Open onze ogen voor het goed,
voor het geschenk van de Heilige Geest.
Amen.

.

Eerste zondag Veertigdagentijd

Lucas 4: 1-13
In dit bijbelgedeelte lezen we dat Jezus wordt driemaal door de duivel op de proef gesteld.
De tarwe aren geven aan dat de mens niet leeft van brood alleen.
In de pot bloeiende primula’s. De Nederlandse naam is Hemelsleutels en symboliseert in deze schikking datgene waar het om gaat.
Er is een veelgebruikte oefening waarbij iemand zich vanaf een tafel achterover in opvangende armen laat vallen. Een oefening in vertrouwen. Voor we het weten laten we ons vallen in de armen van bestaanszekerheid, dagelijks brood, onze positie, macht. Jezus vestigt echter de blik op waar het om gaat: God is de betrouwbare en heeft de tijden in de hand. God komt de aanbidding toe.

Kerst 2021

Kerst 2021


Johannes 1:4  I
n het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen.
 
In het licht van de Kerst, de komst van Christus, zo schetst Johannes, is ook het leven zelf gekomen. Het licht voor de mensen is het leven de voor de mensen. Licht en leven. In de paaskaars zien we beide iedere zondag ontstoken. De komst van Christus is meer dan alleen de flonkering van een kaars in de kerstnacht: het betekent de komst van het leven zelf.
Bij de schikking:
De zon is helemaal opgekomen. Tussen de stralen zijn bloemen geplaatst. En sterretjes. Een lichtsnoer laat de schikking extra stralen.
Stralend licht,
de nieuwe dag begint
met sterren in de nacht.

4de Advent 2021

Gelukkig is zij de geloofd heeft dat de woorden van de Heer in vervulling zullen gaan. (Lukas 1:45)
Door haar ontvankelijkheid hielp Maria de geschiedenis te veranderen, al had ze geen vermoeden hoe. En nog altijd is ze voor talloze mensen wereldwijd een bron van inspiratie. Een voorbeeld hoe je je leven in dienst kunt stellen van het werk van God.
In de schikking zijn er wilgenkatjes geplaatst tussen de stralen, zo worden de stralen langer en talrijker. Voor de schikking staan twee amaryllisbollen met de knop, gewikkeld in blad.
Verborgen in de bol
groeiend naar het licht,
nieuw leven
gezegende toekomst.

3de Advent 2021

Lucas 3:11 
Wie twee stel onderkleren heeft, moet delen met wie er geen heeft, en wie eten heeft moet hetzelfde doen.
Het koninkrijk van God is geen luchtfietserij. Geen grote woorden over een ideaal dat nooit werkelijkheid kan worden. In het koninkrijk van de Heer draait het om een toekomst die nu al begint door wat wij doen: Delen van wat je hebt, genoegen nemen met wat je krijgt.
Deel met elkaar
het brood,
het leven
in het volle licht.

2de Advent 2021

Lezen: Lucas 3: 1-6
Het verhaal vertelt over de taak van Johannes, het dopen van mensen,het dopen van Jezus.
De opkomende zon is iets groter geworden. Er zijn meer stralen geplaatst en de stralen zijn ook iets langer.
Voor de schikking staat een glazen schaal met water waarin een jakobsschelp drijft met daarin een brandend waxinelichtje. Dopen met licht.

Johannes doopte
met levend water,
in het morgenlicht

1ste Advent 2021

Lezen Lucas1: 5-25
En zo zal hij voor de Heer een volk gereedmaken. (Lucas 1: 17b)
 
Het verhaal gaat over de aankondiging van een nieuwe tijd. De opkomende zon is nog maar klein. Voor de schikking ligt een vrucht in wol en linnen verpakt, veilig en beschermd. Het moet nog tot bloei komen.
Gedroogde grassen,
als stralen van de zon.
 – Morgenlicht – 
vol verwachting.

Eeuwigheidszondag 21-11-2021

Paaszondag 2021

‘Wie God liefheeft, moet ook de ander liefhebben’ 1 Johannes 4:21 
 In de traditie van de kerk zijn de zes – later zeven – daden die Jezus noemt gaandeweg de zeven werken van barmhartigheid gaan heten. Een titel die je kunt lezen als een samenvatting en die duidelijk maakt: bij alle werken is het barmhartigheid waar het ten diepste om draait. Wil je je hart openstellen voor de ander, wil je er daadwerkelijk zijn als die ander een beroep op jou doet met zijn honger, dorst of ziekte? Wees barmhartig. Sommigen zien dit vervolgens weer als een samenvatting van de boodschap van de Bijbel. Voed de hongerigen en geef de dorstigen te drinken; geef de vreemdelingen onderdak en kleed wie naakt is; bezoek wie ziek is en gevangen zit en begraaf de doden. Zeven keer barmhartigheid. Zodat de ander ervaart: ik ben er ook voor jou.
Bij de schikking
 Wie God liefheeft, heeft ook de ander lief. Het hart is vol met bloemen. De stammen en stenen zijn vervangen door meer vazen. Er zijn allerlei  voorjaarsbloemen zijn gebruikt.
Tekst voor de viering 
De steen is weggerold! Alles staat weer open! De dood jaagt ons geen angst meer aan, dus wat houdt ons nog tegen? Nu kunnen we vol vertrouwen delen van wat Hij ons gaf. Hij had ons lief en gaf ons alles, zonder reserves. Laten we Zijn voorbeeld volgen. Laten we de zieken bezoeken. De dorstigen laven. De hongerigen voeden. De vreemdeling onderdak bieden. De naakten kleden. De doden begraven. Zorg dragen voor de aarde. Halleluja. De Heer is waarlijk opgestaan.

Goede Vrijdag 2021

De tekst komt uit het gedicht van Menno van der Beek (couplet 6)

Zijn hart was vast te groot,
want de regering, het geld, de macht
en andere groeperingen hebben hem opgepakt
en ergens opgesloten
waar wij dan weer geschrokken op bezoek gingen.

Bij de schikking
Op Goede Vrijdag staat de kruisiging centraal. Een -dood- stille tijd.
Het verraad, de verloochening en de kruisiging.
Tussen de stenen worden zilverlingen gelegd als verwijzing naar het verraad.
Een kruis van takken (ligt of staat) in het hart.
Het hart is gesloten.
We richten ons niet meer naar buiten, we zijn naar binnen gericht.

Tekst voor de viering
Als iemand de Waarheid spreekt, komt dat hard aan.
We zouden de Waarheid kunnen omarmen,
maar lopen er vaak liever voor weg.
Of erger nog: we maken Hem voor leugenaar uit.
We zien het gebeuren, de dag dat Jezus wordt veroordeeld en gekruisigd.
Maar ook nu nog, wijzen we de Waarheid af.
Vandaag staan we hier bij stil en keren ons naar binnen.
We onderzoeken ons eigen hart.
Zijn wij bereid om de Waarheid te horen?
Of wijzen we Hem af, zelfs tot in de dood?

Witte donderdag 2021

De teksten komen uit het gedicht van Menno van der Beek (couplet 1 en 2)

Hij hing op straat rond
Ik had geen idee wat hij daar deed.
Beleeft vroeg ik hem mee en
bij het eten kwam hij langzaam los
en nam hij ook het woord.

Dat hebben we geweten
vooral bij een paar glazen mooie wijn
toen hij een aantal diepe dingen zei
vielen alle gesprekken op hun plaats
Eindelijk.

Er is moed voor nodig om in tijden van onzekerheid en verdriet onze huizen, harten en gedachten open te zetten. Soms zitten we zo vast in onze eigen gedachten, dat we een heel nieuw perspectief nodig hebben dat alleen een vreemde ons kan bieden. Een ontmoeting met een vreemdeling, die ons leven in een nieuw licht beziet, is dan een groot geschenk. Laten we doen als de Emmaüsgangers en ons openstellen voor onverwachte ontmoetingen. Wie weet ontmoeten we Jezus zelf in de ander.

Palmpasen 2021

De doden begraven
‘Toen de zon was ondergegaan dolf ik een graf en
begroef ik het lijk’ – Tobit 2:7

Bij de schikking
Respect hebben voor de overledenen, de doden begraven, het leven gedenken. Woorden die bij elkaar horen. In de vazen plaatsen we paarse tulpen, paars is de kleur van reflectie en gedenken. De verbinding tussen de vaasjes wordt gelegd door rozemarijn. Het bitterzoete kruid, de herinnering aan leven.

Tekst voor de viering
We zorgen voor de doden, omdat we zorg dragen voor elkaar tot het einde. Ieder leven is van waarde. Ieder leven wordt gezien. We noemen iemands naam en geven hem of haar een plek. We spreken onze hoop uit dat de dood niet het einde is. We geven het lichaam terug aan de aarde, waar het wacht. Net als een zaadje, is het in rust tot het tijd is om te ontkiemen in een nieuw leven.

5de zondag 40-dagentijd 2021

De hongerige te eten geven
Bij de schikking: Brood om te leven.
 ‘Ik had honger en jullie gaven mij te eten’ Mattheüs 25:35

Brood om te delen. In veel kerken wordt er gezorgd dat er maaltijden worden gedeeld. In deze schikking mogen de korenaren dan ook niet ontbreken. De bonen zijn in het water gelegd en ontsproten. Deze voedzame zaden vormen de verbinding in het open hart.
Tekst voor de viering:
Voedsel is de basis van ons bestaan. We hebben gebeden om een zegen over onze oogst. Nu zien we de zaden ontkiemen. We vieren het begin van een goede oogst. Maar we kunnen alleen echt van dit wonder genieten, als we het samen delen. Zoals Jezus zichzelf aan ons heeft uitgedeeld, zo delen wij wat wij hebben met elkaar. Zoals voedsel de basis is van ons bestaan, zo is het delen van voedsel de basis van onze samenleving. Niet voor niets gedenken wij Jezus bij een maaltijd, die we samen delen.

4de zondag 40-dagentijd 2021

Bij de schikking:
‘Ik was naakt en jullie kleedden mij’ Mattheüs 25:36

Kleding verzamelen en kleding delen is iets wat heel veel gedaan wordt. Wat je met kleding biedt, is waardigheid en warmte. Voor deze schikking worden de glazen bekleedt met touw. Een dik touw accentueert de open hartvorm. In de glazen plaatsen we bloeiende bloesems.
De takken en de bloesems vallen naar elkaar toe zodat er een soort van
‘luchtig geweven kleed’ ontstaat.

Tekst voor de viering:
Kleding biedt ons bescherming tegen hitte, tegen kou en tegen de blikken van andere mensen. Ook vertellen we met onze kleding graag iets over wie we zijn en hoe we ons voelen. We kleden ons mooi, netjes, feestelijk, gedecideerd, creatief. Laten we dit iedereen gunnen en ruimhartig delen van wat we hebben. Laten we ons bovendien bewust zijn van waar onze kleding vandaan komt en ons niet bekleden met onrecht.

3de zondag 40-dagentijd 2021

Vandaag de derde van de 7 barmhartigheden: Onderdak bieden:

De vreemdeling onderdak bieden ‘Ik was een vreemdeling en jullie namen mij op’ Mattheüs 25 : 35

De schikking bestaat uit acht boomstammetjes, geplaatst in de vorm van een open hart. Tussen de boomstammetjes staan zeven glazen. In de glazen staat een groot blad wat bescherming geeft aan de kwetsbare bloemetjes in de kleine glaasjes, Het nestje staat voor veiligheid.
Tekst voor de viering:
Er is moed voor nodig om een vreemde echt welkom te heten. In de eerste plaats, omdat je iemand niet kent en in de tweede plaats, omdat iemand jou niet kent. Jij bent namelijk net zo goed een vreemdeling voor die ander. De eerste stap is dus om elkaar te leren kennen. Dat kan pas, als je iemand echt durft te zien. Een mens net als jij, met mooie en minder mooie kanten. En tenslotte: als je de ander toestaat jou echt te zien. Een mens, net als hij, met mooie en minder mooie kanten. Als dat lukt, dan gaat de rest vanzelf.

2de zondag 40-dagentijd 2021

Deze tweede zondag van de Veertigdagen tijd  gaat het om:
De dorstigen laven
‘Ik had dorst en jullie gaven mij te drinken’ Mattheüs 25:35
Een ander te drinken geven, letterlijk ‘water’ of van ‘het levende water’. De glazen zijn deze week gevuld met water waarin de bloemen van de hyacint drijven. De blauwe kleur van de hyacint verwijst naar het spirituele, de verbinding tussen hemel en aarde. De vorm van het open hart wordt geaccentueerd door een geregen ketting van hyacinten nagels.
Water lijkt zo gewoon. Het is overal. We bestaan zelf voor meer dan de helft uit water. Maar juist dit hele gewone is essentieel. Zou het ontbreken, dan zouden we letterlijk verschrompelen. Ook Gods Geest is overal, net als water. Hij is aanwezig tot in ons eigen lijf. Zonder Zijn aanwezigheid, blijft er weinig van ons over. Laten we zorgvuldig omgaan met water en het niet zien als iets vanzelfsprekends. Laten we er zorg voor dragen dat het beschikbaar is voor iedereen, overal ter wereld.

1ste zondag 40-dagentijd 2021

De bloemschiksuggestie voor de Veertigdagentijd en Pasen is geïnspireerd op het thema van de Veertigdagentijdcampagne van Kerk in Actie – ‘Ik ben er voor jou’
De basisschikking bestaat uit verschillende onderdelen die gezamenlijk een open hart vormen. Het woord ‘hart’ is terug te vinden in barmhartigheid. Het hart dat open staat voor een ander, het hart dat de ander ziet, medelijden heeft en zich over de ander ontfermt. ‘Open’ omdat het gaat om de ander, open in de zin van benaderbaar.
Elke zondag van de veertigdagentijd staat er een ander werk van barmhartigheid centraal, vandaag: De zieken bezoeken,
‘Ik was ziek en jullie bezochten mij’ Mattheüs 25:36

Als iemand ziek is, dan wensen we hem of haar een spoedig herstel. Dat doen we liever dan iemand echt te zien in zijn kwetsbaarheid en moeite. Maar iemand gezelschap houden die ziek is, hoe confronterend ook, biedt ons de kans samen te beseffen dat we allemaal kwetsbare mensen zijn, of we nou ziek zijn of gezond. Het maakt niet uit wie er aan de beurt is om sterk te zijn: we zijn allemaal kwetsbare mensen in God hand. Laten we elkaar, ook in de pandemie die ons in zijn greep houdt, nabij blijven. Opzoeken wie ziek is. Elkaar niet vergeten in moeilijke tijden. Er zijn voor elkaar.
In de glazen zien we paarse bloemetjes van de primula.
Tussen de glazen staan boomstammetje, over de spiegel liggen gedroogde paarse bloemetjes, geurig symbool voor goede zorg.

Kerst 2020

“Ik open mijn ziel
en vul de schaal van mijn leven
met Gods nieuwe begin.
Hul mij in kleuren
en geuren van het uitbundige feest,
van Gods licht voor heel de wereld.
Oost, West, Noord en Zuid.

Hemel en aarde zijn nu verbonden.
Mensen wereldwijd herkennen elkaar
in Jezus, de Zoon, onze Heer.
Woord van leven, levend Woord.
Het Goede Leven doorgebroken,
voor iedereen!”

Vierde Advent 20 december 2020

“Ik open mijn ziel
en vul de schaal van mijn leven
met ontvankelijkheid.
Hul mij in kleuren
en geuren van gedroogd stro.
Ontsteek het vierde licht
dat gloort in het Noorden.

Hemel en aarde raken verbonden.
Mensen wereldwijd herkennen
elkaar in het teken van de bloembol;
Nieuw leven breekt door,
hoe klein ook in het begin.”

Derde Advent 13 december 2020

“Ik open mijn ziel
en vul de schaal
van mijn leven met blijdschap.
Hul mij in kleuren
en geuren van zacht mos.
Ontsteek het derde licht
dat buigt naar het Noorden.

Hemel en aarde raken verbonden.
Mensen wereldwijd herkennen elkaar
in het teken van zachte knoppen;
het goede leven breekt door,
hoe ieders weg ook loopt.”