Veertigdagentijd en Pasen 2025
Eerste Paasdag
_______________________________________________________________________________________
Tekst: “Jezus zei tegen haar: Maria! Ze draaide zich om en zei: Rabboeni!”
Paasmorgen. Het licht breekt door. Alles wordt nieuw. De dood overwonnen,
een nieuwe toekomst breekt open, door de tranen heen. We volgen Maria in
haar weg van rouw en gemis naar de overweldigende ontmoeting met Jezus, haar
levende Heer. Een explosie van vreugde!
Schikking:
Het kruis staat rechtop in een bloeiende lentetuin vol met witte bloemen.
Tuin van licht, tuin van vreugde.
Meditatieve tekst
Prachtige bloemen
lentebodes
tekenen van een nieuw begin
een nieuwe wereld
Stille Zaterdag
_______________________________________________________________________________________
Tekst: “Hij is opgewekt uit de dood” Mattheüs 27:64
De stilte van het graf. De dood. De rauwe rouw. Vele vrouwen kijken toe. Een rijk man stelt zijn graf beschikbaar, en zorgvuldig wordt Jezus te ruste gelegd.
Schikking:
Op Stille Zaterdag ligt een zwarte doek over de schikking zodat we nog niet kunnen zien dat wat komt. We worden stil.
Meditatieve tekst:
Dat wat komen gaat
is bijna zichtbaar
als een lentetuin in het donker
Goede Vrijdag
_______________________________________________________________________________________
De tekst komt uit Johannes 18:8
“Ik ben het. Als jullie Mij zoeken, laat deze mensen dan gaan”.
In dit bijbelgedeelte gaat het over de gevangenneming van Jezus. In Johannes gaat dit op een bijzondere manier waarbij duidelijk wordt dat wie Jezus is:
geen machteloos slachtoffer maar Koning!
Dat maakt deze vrijdag ‘goed’: er gebeurt hier meer dan wat voor ogen is.
De schikking:
Het kruis ligt op de stenen, een liggend kruis zodat we het goed kunnen zien en ons hoofd moeten buigen. Tussen de stenen bloeien rode bloemen die het lijden
symboliseren. Rood, de kleur van pijn en verdriet.
Meditatieve tekst
Bloemen gekleurd
door heet bloed dat vloeit
het goede gekroond.
Witte Donderdag
_______________________________________________________________________________________
De kerntekst komt uit Johannes 13:‘Jezus, die wist dat de Vader Hem alle macht gegeven had … stond op … begon de voeten van zijn leerlingen te wassen’,
In veel gemeenten wordt nu avondmaal gevierd,
in een dankbaar gedenken hoe Jezus in deze nacht voor zijn dood Pesach vierde met zijn leerlingen. Brood en wijn.
We lezen over de voetwassing: water, een handdoek.
Jezus die voorgaat in dienen.
Niet vanuit een slaafse houding, maar wetende dat Hem alle macht gegeven was. Dienen vanuit kracht, vanuit overvloed.
Langs die weg worden wij nieuwe mensen.
Schikking:
In een grote glazen schaal staat het kruis in het midden, in water dat schoon wast,
water dat leven geeft.
In het water drijven madeliefjes, bloemen die de eenvoud symboliseren.
Langs het kruis klimt een witte klimplant naar boven,
Kamerjasmijn, symbool van liefde en vreugde met een heerlijke geur.
Meditatieve tekst
Water draagt de madeliefjes
klein en eenvoudig
levend water
bron van genade en vreugde
6e zondag Veertigdagentijd
_______________________________________________________________________________________
Deze Palmzondag staat de Pesachmaaltijd centraal, waarin Jezus een nieuwe betekenis geeft aan brood en wijn: mijn lichaam, mijn bloed..Ik geef mij aan jullie.
De buxus is symbolisch voor de eeuwigheid en de verrijzenis van Christus.
__
5e zondag Veertigdagentijd
_______________________________________________________________________________________
Alles wat we zijn, hebben en kunnen, hebben we aan Hem te danken. Geven we Hem waar Hij recht op heeft? Alleen zó wordt ons leven nieuw!
De schikking
De hoeksteen, de rots die het fundament kan zijn, staat centraal in de schikking. Het kruis staat rechtop en de stenen liggen eromheen. Tussen de stenen zien we een vaas met daarin een bloeiende tak als verwijzing naar een nieuw leven.
Meditatieve tekst
Het stenen fundament
is als vruchtbare grond
voor takken die vrucht gaan dragen .
__
4e zondag Veertigdagentijd
_______________________________________________________________________________________
‘We kunnen toch alleen maar feestvieren en blij zijn?’
In de schikking zien we de penningen weergegeven, net zoals de wol van de schapen.
Rond de aardbol staan ‘Vergeet-me-nietjes’: om de zoon die wegging niet te vergeten.
Meditatieve tekst:
Aarde bevolkt door schapen
bloemen die niemand vergeten
iedereen is genodigd voor het feest
__
3e zondag Veertigdagentijd
_______________________________________________________________________________________
De tekst komt uit Lucas 13: 1-9
Hoe zit het met het lijden en alles wat ons mensen overkomt? Is dat straf op de zonde? Jezus zijn antwoord is niet makkelijk maar het komt er op neer dat alle mensen schuldig staan tegenover God. We schieten tekort.
Dan vertelt Jezus de gelijkenis van de vijgenboom die geen vrucht meer draagt. En het geduld van de wijngaardenier: geef de vijgenboom een kans.
God is genadig en geduldig. Intussen worden we opgeroepen tot inkeer en vruchtdragen. Het is niet onverschillig hoe wij kiezen en leven.
Het kruis ligt iets hoger op de aardbol. Een vijgentak zonder vruchten staat naast het kruis om de boodschap van tekortschieten te versterken.
Rode takken versterken de lijnen van het kruis en benadrukken het geduld en de genade van God.
Meditatieve tekst:
__
2e zondag Veertigdagentijd
_______________________________________________________________________________________
Lucas 9 : 28-36
mijn Zoon, mijn uitverkorene, luister naar Hem!
__
Biddag
_______________________________________________________________________________________
het werk van onze handen, een toekomst voor onszelf en de aarde.
In de aarde zijn rode bessen gestoken.
__
1ste zondag Veertigdagentijd
_______________________________________________________________________________________
Hij kiest de weg van de Vader, de weg van Zijn roeping: op weg naar nieuw leven in overvloed voor heel de wereld.
De takken op het kruis symboliseren de tweesprong, rode takken symboliseren de verbinding met het goddelijke, de groene takken de verbinding met de aarde.
__
Advent 2024
1ste kerstdag

___________________________________________________________________________________________
4e Advent

___________________________________________________________________________________________
3e Advent

___________________________________________________________________________________________
2e Advent

De gedachte voor de serie schikkingen in deze adventstijd is ‘het licht verwachten’
Onder aan de kandelaar zijn ‘open armen’ te zien, elke zondag komen deze open armen een stukje hoger naar het licht.
De tekst komt uit Lucas 3 vers 5:
Bereid de weg van de Heer, elke kloof zal worden gedicht, elke berg en heuvel geslecht,
kromme wegen rechtgemaakt en hobbelige wegen geëffend.
Hier verwijzen de rechte en de kromme takken naar
Het schaaltje water symboliseert het dopen van Johannes.
Meditatieve tekst
Water om te dopen, nieuw leven dat gaat komen
we weten niet hoe,
snel of langzaam
rechtstreeks of via omwegen
we weten dat het komt
___________________________________________________________________________________________
1e Advent

___________________________________________________________________________________________
Eeuwigheidszondag 2024
Eeuwigheidszondag 2024
___________________________________________________________________________________________
Veertigdagentijd en Pasen 2024
Pasen 2024
Bijbeltekst:
‘Vroeg op de eerste dag van de week, toen het nog donker was …’
(Johannes 20:1)
Een nieuw begin
Johannes opent zijn evangelie met
‘In het begin was het Woord …’
Het is een variatie op het eerste bijbelvers.
Ook in zijn bericht over de opstanding begint hij bij het begin:
‘Vroeg op de eerste dag van de week …’
Een nieuwe week breekt aan.
Het leven gaat open.
Het open graf is er de stille getuige van.
Voor de leerlingen van Jezus gaat dit veel te snel.
Zij leven nog in het donker en kunnen het nieuwe leven van Pasen,
de opstanding van Jezus, leven door de dood, nauwelijks geloven.
Wie kan dit wel?
Duisternis is hardnekkig!
Pasen verkondigt dat Gods licht sterker is dan de duisternis.
Jezus noemt Maria bij haar naam en zij wordt
de eerste stralende getuige van de Opgestane.
Schikking
De bol ligt met de opening schuin naar boven.
Vanuit de opening stroomt het nieuwe leven.
Voorjaarsbloemen en bloeiende ranken
vormen samen een levensader
Meditatieve tekst
Een stroom van licht
verdrijft het duister.
Kleurrijke,
geurende lente.
___________________________________________________________________________________________
Stille Zaterdag
Bijbeltekst:
Goed is het geduldig te hopen op de HEER die redding brengt.
(Klaagliederen 3:26)
Vertrouwen op God
In deze teksten gaat het over wachten en vertrouwen.
Alles op zijn tijd, niet per se op mijn of op jouw tijd
In onze huidige samenleving is het bijna ondenkbaar
dat we moeten wachten, de mens domineert alles.
Omgaan met ons ongeduld is moeilijk,
behoeften worden zo snel mogelijk vervuld.
Deze dag leert ons rust te hebben en te vertrouwen
op het mooie dat komen gaat,
de opstanding van het licht, de nieuwe morgen
Schikking
Schuin op de groene bol ligt het houten kruis.
Ranken van klimop als teken van trouw
zijn toegevoegd aan het beeld
Meditatieve tekst
Het kruis als aardse belofte,
tekens van hoop,
trouw
en toekomst
___________________________________________________________________________________________
Goede Vrijdag
Bijbeltekst:
Ook al schreeuw en huil ik uit alle macht,
Hij wil niet naar mijn gebeden luisteren! (Klaagliederen 3:8)
Duister is het en zwart.
Er is geen licht meer zichtbaar.
Deze tekst sluit aan bij hoe we de Veertigdagentijd begonnen,
bij de tekst van Aswoensdag.
Op deze woensdag startte de periode van bezinning:
‘wie zijn wij, wat doen wij?’
Deze lezing gaat over het zien van diepe ellende, duisternis.
Vragen die we stelden of reflecties die we hebben gevonden
hebben geen antwoord of vervolg gekregen.
Het maakt wanhopig.
Is er nog hoop op deze dag waarop alles zwart is geworden;
een letterlijke duisternis over het hele land (Lucas 23)?
Een van God verlaten dag
Schikking
We zien het kruis schuin tegen de bol liggen.
Meditatieve tekst
Het houten kruis
dat de wereld draagt.
Oorverdovend stille
zoute tranen.
__________________________________________________________________
Witte Donderdag
Bijbeltekst
Hierop zei Jezus: ‘(…) Jullie zijn dus rein – maar niet allemaal.’
(Johannes 13:11)
Je mag zijn als Ik
In deze tekst is veel symbolische taal verwerkt.
Jezus gebruikt het voeten wassen om de discipelen iets te leren
en het is een oproep om te handelen.
Hij inspireert degenen die het zien.
Hij is het die zijn leven opoffert om ‘het vuil’ van de leerlingen
(de wereld) op zich te nemen,
en Hij schenkt de schoonheid van het eeuwige leven.
Daarmee roept Hij de leerlingen op om een dienaar
voor elkaar te zijn en zijn voorbeeld te volgen.
Schikking
In de bol zijn klokjes geplaatst,
de oproep om dienaar te zijn
Hiervoor is een witte campanulaplant gebruikt
die in de bol wordt geplaatst.
De witte doek verwijst naar de voetwassing.
De campanula is een makkelijke plant met kleine sterke bloemen
die eindeloos bloeit en groeit, zelfs in onherbergzame gebieden.
Zelfs tussen de stenen overleeft deze krachtpatser.
Het is een dankbare bloem waarmee je kunt laten zien dat je dankbaar bent.
Meditatieve tekst
Geroepen als profeet
zoals bloesemtakken
de lente roept
Luister
nieuw bewustzijn.
_____________________________________________________________________
Palmpasen
Bijbeltekst
‘…kijk om je heen(…)of er iemand is die rechtvaardig handelt,
die naar eerlijkheid streeft’ (Jeremia 5:1)
Een rechtvaardige Vandaag begint de Goede of Stille Week.
We lezen het verhaal van Jezus’ intocht in Jeruzalem.
Hoe feestelijk dit ook lijkt, Lucas vertelt dat Jezus huilt als Hij de stad binnenrijdt.
Hij ziet namelijk al voor zich wat het gevolg zal zijn van het onheil dat de
stad over zichzelf heeft afgeroepen.
Ook Jeremia kent deze tranen.
Het volk is terug bij af.
De aarde is woest en doods geworden, net als in den beginne.
Is er nog enige hoop voor Vrouwe Sion, voor volk en vaderland?
Jeremia is onthutst en bang. Is er nog een rechtvaardige te vinden?
Deze week lezen we het verhaal van Jezus’ lijden en sterven.
De rechtvaardige die het oordeel draagt.
Schikking
We zien een alternatieve palmpasenstok.
In plaats van een broodhaantje is de bol op de stok geplaatst.
De Palmpasenstok symboliseert op deze manier het kruis
dat gedragen wordt om de aarde te redden.
Aan de palmpaasstok zien we slingers met geregen abrikozen en noten bevestigd,
de abrikozen staan voor de dertig zilverlingen, die het verraad symboliseren.
De 12 noten symboliseren de 12 apostelen.
De buxus symboliseert Palmpasen.
Meditatieve tekst
Hosanna!
roept het volk.
De twaalf juichen,
vrezen verraden.
Levende aarde.
———————————————————————————————————
5de zondag Veertigdagentijd
Bijbeltekst:
‘…omdat jij het recht hebt om als losser op te treden.’
(Jeremia 32:7)
Een losser
Jeremia zit gevangen. Koning Sedekia vindt het te riskant om hem vrij rond te laten lopen. De woorden van deze onheilsprofeet zouden het volk weleens kunnen demotiveren. Nog altijd proberen machthebbers critici de mond te snoeren door hen op te sluiten. Maar God laat zich de mond niet snoeren. Hij geeft Jeremia de opdracht om de akker van zijn neef Chanamel te kopen, zodat het land in familiebezit zal blijven. Lossen, heet dat in de Bijbel. Dat Jeremia, juist nu koning Nebukadnezar op het punt staat om de stad in te nemen, de losser van zijn neef moet zijn, spreekt boekdelen. Ook al valt straks de stad, het land zal nooit het eigendom van de koning van Babel worden. Jeremia, de ‘onheilsprofeet’, blijkt een losser te zijn.
Schikking
Aan het groene mos wordt wat gras toegevoegd, de verwijzing naar het land.
De drie-kleurige viooltjes staan symbool voor
de aanwezigheid van God,
hoe weinig zichtbaar God ook lijkt te zijn…
In het midden een puntvormig blad,
als teken voor de rechtvaardige.
Meditatieve tekst
De aarde
bezitten, gebruiken…
te eren.
Rechtvaardig
is de nederige mens.
———————————————————————————————————
Biddag/Vesper Veertigdagentijd
Bijbeltekst:
(Prediker 3:2)
Alles op zijn tijd
In de tekst van vandaag gaat het over de kringloop van het leven,
de kringloop van het groeien.
Alles zal gebeuren op de tijd die ervoor bestemd is,
als de omstandigheden daar goed voor zijn.
De lezing eindigt dan ook met de tekst in vers 12 en 13:
wees vrolijk, geniet van het leven.
Het is een geschenk van God dat je kunt genieten
van eten en drinken na een periode van werk
Schikking
De bol is weer een beetje groener.
De tulp staat symbool voor het gebed.
De drie tulpen samen symboliseren de omarming
van de aarde vanuit het gebed.
Meditatieve tekst
Bloemen
als gevouwen handen.
Biddend voor
vruchtbare aarde.
Groei, ontwikkeling, leven.
———————————————————————————————————
4de zondag Veertigdagentijd
Bijbeltekst:
‘Ik zal je een hoopvolle toekomst geven’.
(Jeremia 29: 11)
Een hoopvolle toekomst
Vandaag is het een klein beetje Pasen. Het donkerpaars van boete
en inkeer kleurt roze.
We worden opgeroepen ons te verheugen.
Oordeel is niet Gods laatste woord, zijn laatste woord is genade, Pasen!
Jeremia beseft dat. Ballingschap is net Gods laatste woord tot Israël,
maar het voorlaatste.
Het laatste woord is: een hoopvolle toekomst!
Een hoopvolle toekomst begint met gebed en inzet voor vrede
en voorspoed voor de stad, zelfs voor Babel!
Schikking
De bol in nog groener geworden, er is hoop!
De roze tulp onderstreept dit.
Meditatieve tekst
Bloem
als gevouwen handen.
Biddend
om het Vredesteken
uit de hemel.
———————————————————————————————————
3de zondag Veertigdagentijd
Bijbeltekst:
‘Misschien zullen ze luisteren en met hun kwalijke praktijken breken’.
(Jeremia 26:3)
Wie weet?
Slechts één ding in het leven is zeker, namelijk dat het onzeker is.
Wat gebeurt er morgen? Hoe zal mijn leven verlopen?
In de Bijbeltekst lijkt God ook onzeker. Hij weet niet of Hij gehoor zal vinden.
Jeremia moet het volk oproepen te breken met hun
kwalijke praktijken, maar zullen ze tot inkeer komen?
Na zijn preek is het volk woedend en men wil hem doden.
Gelukkig zijn er rechters die beseffen dat Jeremia woorden van God spreekt!
Schikking
Ogen om te zien, oren om te luisteren…
maar er wordt niet gezien en geluisterd.
De paarse bloemen van de primula symboliseren
de donkere ogen waarin het licht niet in weerkaatst.
Van onderaf wordt de bol iets groener door het toevoegen
van mos tussen de schors.
Jonge uitlopende takjes reiken naar de hemel.
Meditatieve tekst
Gedoofde ogen met
sporen van licht
gehoorde waarschuwingen
en dan….
niets
———————————————————————————————————
2de zondag Veertigdagentijd
Bijbeltekst:
“Jullie zin in mijn handen als klei in de handen van een pottenbakker”.
(Jeremia 18: 6)
De pottenbakker die niet opgeeft
Je zult maar profeet zijn. Het is een scherpe boodschap die Jeremia
moet doorgeven aan Israël.
Als de potten niet willen lukken rest de pottenbakker maar één ding:
de potten stukbreken en opnieuw beginnen…
De mensen in Jeruzalem voelen de profetische kritiek haarfijn aan.
Ze zetten Jeremia gevangen.
Hun boosheid zit hen zo in de weg dat ze nauwelijks oog hebben voor de
pottenbakker die niet opgeeft.
Volhouden en niet opgeven het goede te doen, trouw blijven aan de boodschap!
Schikking
De bol staat op een terracotta pot, rond de bol komt
een dunne krans van hedera blad. Van onderop wordt de bol
iets groener door het toevoegen van mos.
Meditatieve tekst
Trouw van God
aan de aarde.
Telkens opnieuw
gecreëerd.
Goed genoeg.
———————————————————————————————————
1ste zondag Veertigdagentijd
Bijbeltekst:
De Heer richtte zich tot mij….
(Jeremia 1: 4)
Roeping
Jeremia wordt geboren in een priestergeslacht. Maar God roept Jeremia tot een
andere dienst, die van profeet. Hij stribbelt tegen:
“Ik ben geen spreker en bovendien nog jong”,
maar God zet door. Wat Hij begint, geeft Hij niet op.
Jeremia zijn bestemming wordt bepaalt door zijn roeping en God
zal hem hierin helpen en terzijde staan.
Schikking
God wijst Jeremia bij zijn roeping een amandelboom aan,
de eerste boom die in het Midden-Oosten bloeit na de winter.
We zijn een bol met daarin bloesemtakken gestoken.
Meditatieve tekst
Geroepen als profeet
zoals bloesemtakken
de lente roept
Luister
nieuw bewustzijn.
Advent 2023
EERSTE KERSTDAG 2023
Vandaag vieren we dat het Woord van God onder ons is komen wonen in de geboorte van een
mensenkind. Ons verlangen naar vrede en gerechtigheid wordt in Hem vervuld. Daarmee is het niet klaar, het een begin….
Zijn geloof, Zijn hoop, Zijn liefde, blijven ons aanzetten om in Zijn voetspoor verder te gaan.
Om getuige van het Licht te zijn, ieder op haar of zijn eigen wijze
Zie
kijk
hoe vanuit geloof
in de liefde
de hoop groeit
in een wereld
waarin zoveel donker is
Licht breekt door
in de geboorte van Gods Mensenkind
Licht breekt door waar mensenkind
Zijn geloof, Zijn hoop
en bovenal Zijn Liefde leven
Goede God
blijf ons verlangen
naar die liefde aanwakkeren
4de Advent
Maria hoort de boodschap van de engel en heeft vertrouwen. Vanuit dat vertrouwen geeft ze zich over om ruimte te maken voor het Kind van God. In de schikking zien we hoe, vanuit het verborgene, Gods liefde bloeit.
Zie
kijk
hoe vanuit geloof
in de liefde
de hoop groeit
in een wereld
waarin zoveel donker is
Goede God
sterk in ons het verlangen
om ons over te geven
aan Uw liefde
ruimte te maken
voor de verwachting
van Uw mensenkind
3de Advent
Johannes herkent in Jezus de beloofde Messias. Met open handen, verbeeld door twee bladeren,
vervult hij zijn taak als wegbereider. In zijn dienstbaarheid breekt Gods licht door – zichtbaar in de kleur roze van vandaag.
Zie
kijk
hoe vanuit geloof
in de liefde
de hoop groeit
in een wereld
waarin zoveel donker is
Goede God
dat wij met open handen
door het leven
gaan
om Uw liefde te ontvangen
2de Advent
Johannes is de wegbereider is voor de Messias, een stem die roept in de woestijn:
“Maak de weg recht voor de Heer”.
In de schikking zien we een pad van stenen. De witte cyclamen geven bloei aan,
die ontstaat waar mensen wegbereider worden voor elkaar.
Zie
kijk
hoe vanuit geloof
in de liefde
de hoop groeit
in een wereld
waarin zoveel donker is
Goede God
sterk in ons het verlangen
naar bloei
Dat wij in ons denken, doen en
laten
Uw weg gaan
1ste Advent
Zie
kijk
hoe in geloof
de hoop
vanuit liefde
groeit in een wereld
waarin zoveel donker is
Goede God
wakker ons verlangen aan
om tekens te verstaan
die vertellen
over Uw toekomst
Eeuwigheidszondag 2023
Paaszondag

Stille Zaterdag

Goede Vrijdag

Witte Donderdag

Zondag 2 april 2023

Matteüs 26: 10 ‘Want de armen zijn altijd bij jullie’
5de zondag 40-dagentijd 2023
4de zondag 40-dagentijd 2023
3de zondag 40-dagentijd 2023
Biddag voor het gewas 2023
2de zondag 40-dagentijd 2023

1ste zondag 40-dagentijd 2023
UIt liefde voor jou
Kerst 2022

Vierde Advent 2022
Genesis 38: 26
Derde Advent 2022
koord dat Rachab uit haar raam hing.
Meditatieve tekst
Verbonden met het rode koord,
vruchten van liefde
te vinden in vrijheid.

Tweede Advent 2022
Je schoondochter, die je meer liefhad dan duizend zonen, heeft hem gebaard.
De Pinusnaalden, van de pijnboom, geven het verdriet van Ruth en Naomi weer.

Eerste Advent 2022
De lezingen in de Adventstijd sluiten aan bij het jaarthema ‘Aan tafel”
De tafel waaraan iedereen wordt uitgenodigd, mee mag doen, het leven vieren met alle ups en downs en waar God aanwezig is. De lezingen gaan over een vrouwen die verbonden zijn met de levenslijn in de geschiedenis van Jezus:
We weten dat deze vrouw Batseba heet, maar in de bijbeltekst is ze een vrouw zonder naam. Ze is erg knap en krijgt daardoor te maken met misbruik, moord en plotseling leed. Een pijnlijk herkenbaar verhaal. # MeToo. Toch geeft God haar leven een nieuwe wending en maakt haar voor Hem van betekenis. Hoe hoopvol is dat!

Eeuwigheidszondag 2022
Als een rots
blijft je naam bestaan
opgericht in het Licht van de Eeuwige
Rotsvast vertrouwen
Houvast voor ons.

Kerst 2022

Vierde Advent 2022
Genesis 38: 26
Derde Advent 2022
koord dat Rachab uit haar raam hing.
Meditatieve tekst
Verbonden met het rode koord,
vruchten van liefde
te vinden in vrijheid.

Tweede Advent 2022
Je schoondochter, die je meer liefhad dan duizend zonen, heeft hem gebaard.
De Pinusnaalden, van de pijnboom, geven het verdriet van Ruth en Naomi weer.

Eerste Advent 2022
De lezingen in de Adventstijd sluiten aan bij het jaarthema ‘Aan tafel”
De tafel waaraan iedereen wordt uitgenodigd, mee mag doen, het leven vieren met alle ups en downs en waar God aanwezig is. De lezingen gaan over een vrouwen die verbonden zijn met de levenslijn in de geschiedenis van Jezus:
We weten dat deze vrouw Batseba heet, maar in de bijbeltekst is ze een vrouw zonder naam. Ze is erg knap en krijgt daardoor te maken met misbruik, moord en plotseling leed. Een pijnlijk herkenbaar verhaal. # MeToo. Toch geeft God haar leven een nieuwe wending en maakt haar voor Hem van betekenis. Hoe hoopvol is dat!

Eeuwigheidszondag 2022
Als een rots
blijft je naam bestaan
opgericht in het Licht van de Eeuwige
Rotsvast vertrouwen
Houvast voor ons.

Veertigdagentijd 2022
Pasen

Stille zaterdag

Goede Vrijdag

Witte donderdag

Palmzondag
De schikking is gebaseerd op Lucas 22 :7 – 38. Hierin staat de voorbereiding van de Pesachmaaltijd beschreven. Jezus spreekt dan de eeuwenoude woorden: “Dit is mijn lichaam en dit is mijn bloed”.
VIJFDE ZONDAG VEERTIGDAGENTIJD
De schikking is gebaseerd op Lucas 20: 9 – 19
Het gaat hierin over de gelijkenis van de man met een wijngaard.
In de lezing staat het toekomstige lijden centraal op twee manieren, een verwijzing naar het lijden van Jezus en de tekst uit Johannes 15:”Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als jullie in Mij blijven en Ik blijf in jullie, brengen jullie veel vrucht voort. Want zonder Mij kunnen jullie niets doen.”
De rank en de druif horen bij elkaar, evenals het werken in de wijngaard bijdraagt aan deze verbinding.
VIERDE ZONDAG VEERTIGDAGENTIJD
Welkom thuis.
DERDE ZONDAG VEERTIGDAGENTIJD
Lucas 13: 1 – 9
liefde, blijdschap, vrede, geduld,
Amen
TWEEDE ZONDAG VEERTIGDAGENTIJD
Vesper 9 maart
.
Eerste zondag Veertigdagentijd

De tarwe aren geven aan dat de mens niet leeft van brood alleen.
Kerst 2021
Johannes 1:4 In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen.
4de Advent 2021
3de Advent 2021
2de Advent 2021
Lezen: Lucas 3: 1-6
Het verhaal vertelt over de taak van Johannes, het dopen van mensen,het dopen van Jezus.
De opkomende zon is iets groter geworden. Er zijn meer stralen geplaatst en de stralen zijn ook iets langer.
Voor de schikking staat een glazen schaal met water waarin een jakobsschelp drijft met daarin een brandend waxinelichtje. Dopen met licht.
Johannes doopte
met levend water,
in het morgenlicht
1ste Advent 2021
Eeuwigheidszondag 21-11-2021
Paaszondag 2021
Goede Vrijdag 2021
De tekst komt uit het gedicht van Menno van der Beek (couplet 6)
Zijn hart was vast te groot,
want de regering, het geld, de macht
en andere groeperingen hebben hem opgepakt
en ergens opgesloten
waar wij dan weer geschrokken op bezoek gingen.
Bij de schikking
Op Goede Vrijdag staat de kruisiging centraal. Een -dood- stille tijd.
Het verraad, de verloochening en de kruisiging.
Tussen de stenen worden zilverlingen gelegd als verwijzing naar het verraad.
Een kruis van takken (ligt of staat) in het hart.
Het hart is gesloten.
We richten ons niet meer naar buiten, we zijn naar binnen gericht.
Tekst voor de viering
Als iemand de Waarheid spreekt, komt dat hard aan.
We zouden de Waarheid kunnen omarmen,
maar lopen er vaak liever voor weg.
Of erger nog: we maken Hem voor leugenaar uit.
We zien het gebeuren, de dag dat Jezus wordt veroordeeld en gekruisigd.
Maar ook nu nog, wijzen we de Waarheid af.
Vandaag staan we hier bij stil en keren ons naar binnen.
We onderzoeken ons eigen hart.
Zijn wij bereid om de Waarheid te horen?
Of wijzen we Hem af, zelfs tot in de dood?
Witte donderdag 2021
De teksten komen uit het gedicht van Menno van der Beek (couplet 1 en 2)
Hij hing op straat rond
Ik had geen idee wat hij daar deed.
Beleeft vroeg ik hem mee en
bij het eten kwam hij langzaam los
en nam hij ook het woord.
Dat hebben we geweten
vooral bij een paar glazen mooie wijn
toen hij een aantal diepe dingen zei
vielen alle gesprekken op hun plaats
Eindelijk.
Er is moed voor nodig om in tijden van onzekerheid en verdriet onze huizen, harten en gedachten open te zetten. Soms zitten we zo vast in onze eigen gedachten, dat we een heel nieuw perspectief nodig hebben dat alleen een vreemde ons kan bieden. Een ontmoeting met een vreemdeling, die ons leven in een nieuw licht beziet, is dan een groot geschenk. Laten we doen als de Emmaüsgangers en ons openstellen voor onverwachte ontmoetingen. Wie weet ontmoeten we Jezus zelf in de ander.
Palmpasen 2021
De doden begraven
‘Toen de zon was ondergegaan dolf ik een graf en
begroef ik het lijk’ – Tobit 2:7
Bij de schikking
Respect hebben voor de overledenen, de doden begraven, het leven gedenken. Woorden die bij elkaar horen. In de vazen plaatsen we paarse tulpen, paars is de kleur van reflectie en gedenken. De verbinding tussen de vaasjes wordt gelegd door rozemarijn. Het bitterzoete kruid, de herinnering aan leven.
Tekst voor de viering
We zorgen voor de doden, omdat we zorg dragen voor elkaar tot het einde. Ieder leven is van waarde. Ieder leven wordt gezien. We noemen iemands naam en geven hem of haar een plek. We spreken onze hoop uit dat de dood niet het einde is. We geven het lichaam terug aan de aarde, waar het wacht. Net als een zaadje, is het in rust tot het tijd is om te ontkiemen in een nieuw leven.
5de zondag 40-dagentijd 2021
De hongerige te eten geven
Bij de schikking: Brood om te leven.
‘Ik had honger en jullie gaven mij te eten’ Mattheüs 25:35
4de zondag 40-dagentijd 2021
Bij de schikking:
‘Ik was naakt en jullie kleedden mij’ Mattheüs 25:36
Kleding verzamelen en kleding delen is iets wat heel veel gedaan wordt. Wat je met kleding biedt, is waardigheid en warmte. Voor deze schikking worden de glazen bekleedt met touw. Een dik touw accentueert de open hartvorm. In de glazen plaatsen we bloeiende bloesems.
De takken en de bloesems vallen naar elkaar toe zodat er een soort van
‘luchtig geweven kleed’ ontstaat.
Tekst voor de viering:
Kleding biedt ons bescherming tegen hitte, tegen kou en tegen de blikken van andere mensen. Ook vertellen we met onze kleding graag iets over wie we zijn en hoe we ons voelen. We kleden ons mooi, netjes, feestelijk, gedecideerd, creatief. Laten we dit iedereen gunnen en ruimhartig delen van wat we hebben. Laten we ons bovendien bewust zijn van waar onze kleding vandaan komt en ons niet bekleden met onrecht.
3de zondag 40-dagentijd 2021
Vandaag de derde van de 7 barmhartigheden: Onderdak bieden:
De vreemdeling onderdak bieden ‘Ik was een vreemdeling en jullie namen mij op’ Mattheüs 25 : 35
De schikking bestaat uit acht boomstammetjes, geplaatst in de vorm van een open hart. Tussen de boomstammetjes staan zeven glazen. In de glazen staat een groot blad wat bescherming geeft aan de kwetsbare bloemetjes in de kleine glaasjes, Het nestje staat voor veiligheid.
Tekst voor de viering:
Er is moed voor nodig om een vreemde echt welkom te heten. In de eerste plaats, omdat je iemand niet kent en in de tweede plaats, omdat iemand jou niet kent. Jij bent namelijk net zo goed een vreemdeling voor die ander. De eerste stap is dus om elkaar te leren kennen. Dat kan pas, als je iemand echt durft te zien. Een mens net als jij, met mooie en minder mooie kanten. En tenslotte: als je de ander toestaat jou echt te zien. Een mens, net als hij, met mooie en minder mooie kanten. Als dat lukt, dan gaat de rest vanzelf.
2de zondag 40-dagentijd 2021
1ste zondag 40-dagentijd 2021
De bloemschiksuggestie voor de Veertigdagentijd en Pasen is geïnspireerd op het thema van de Veertigdagentijdcampagne van Kerk in Actie – ‘Ik ben er voor jou’
De basisschikking bestaat uit verschillende onderdelen die gezamenlijk een open hart vormen. Het woord ‘hart’ is terug te vinden in barmhartigheid. Het hart dat open staat voor een ander, het hart dat de ander ziet, medelijden heeft en zich over de ander ontfermt. ‘Open’ omdat het gaat om de ander, open in de zin van benaderbaar.
Elke zondag van de veertigdagentijd staat er een ander werk van barmhartigheid centraal, vandaag: De zieken bezoeken,
‘Ik was ziek en jullie bezochten mij’ Mattheüs 25:36
Als iemand ziek is, dan wensen we hem of haar een spoedig herstel. Dat doen we liever dan iemand echt te zien in zijn kwetsbaarheid en moeite. Maar iemand gezelschap houden die ziek is, hoe confronterend ook, biedt ons de kans samen te beseffen dat we allemaal kwetsbare mensen zijn, of we nou ziek zijn of gezond. Het maakt niet uit wie er aan de beurt is om sterk te zijn: we zijn allemaal kwetsbare mensen in God hand. Laten we elkaar, ook in de pandemie die ons in zijn greep houdt, nabij blijven. Opzoeken wie ziek is. Elkaar niet vergeten in moeilijke tijden. Er zijn voor elkaar.
In de glazen zien we paarse bloemetjes van de primula.
Tussen de glazen staan boomstammetje, over de spiegel liggen gedroogde paarse bloemetjes, geurig symbool voor goede zorg.
Kerst 2020
“Ik open mijn ziel
en vul de schaal van mijn leven
met Gods nieuwe begin.
Hul mij in kleuren
en geuren van het uitbundige feest,
van Gods licht voor heel de wereld.
Oost, West, Noord en Zuid.
Hemel en aarde zijn nu verbonden.
Mensen wereldwijd herkennen elkaar
in Jezus, de Zoon, onze Heer.
Woord van leven, levend Woord.
Het Goede Leven doorgebroken,
voor iedereen!”
Vierde Advent 20 december 2020
“Ik open mijn ziel
en vul de schaal van mijn leven
met ontvankelijkheid.
Hul mij in kleuren
en geuren van gedroogd stro.
Ontsteek het vierde licht
dat gloort in het Noorden.
Hemel en aarde raken verbonden.
Mensen wereldwijd herkennen
elkaar in het teken van de bloembol;
Nieuw leven breekt door,
hoe klein ook in het begin.”
Derde Advent 13 december 2020
“Ik open mijn ziel
en vul de schaal
van mijn leven met blijdschap.
Hul mij in kleuren
en geuren van zacht mos.
Ontsteek het derde licht
dat buigt naar het Noorden.
Hemel en aarde raken verbonden.
Mensen wereldwijd herkennen elkaar
in het teken van zachte knoppen;
het goede leven breekt door,
hoe ieders weg ook loopt.”